Kopírování materiálů a čekání na smysluplnou práci. S takovou představou o praxi se často musí smířit studenti ekonomických oborů, kteří v rámci svého studia míří na stáž do soukromé firmy nebo na úřad.
Lidé, kteří mají na ekonomicko-správní fakultě na starost česko-francouzský obor veřejná správa, se svým posluchačům snaží pomáhat, aby dostávali i zajímavější úkoly a celkově se kultura stáží zlepšila. Vytvářejí proto manuál pro přijímající instituce a mentory, který by měl zajistit, že se úřad či firma na studenta lépe připraví a stáže budou standardizovanější.
„V manuálu bude obsaženo, jakým způsobem má praxe probíhat, jak je vhodné studentovi zadávat úkoly nebo jak je vyhodnocovat," uvedl jeden z řešitelů projektu Jan Pavlík. Ekonomicko-správní fakulta v Brně koncem ledna hostila partnery z francouzských vzdělávacích institucí a úřadů, kteří vznikající manuál hodnotili.
Tato aktivita se právě ve Francii inspirovala. Praxe vysílat studenty na stáže tam má velmi dlouhou tradici. „Hlavní rozdíl proti českému prostředí je v tom, že když student přijde, dostane hned úkol, na kterém téměř samostatně tři měsíce pracuje," naznačuje Jan Pavlík.
Z tuzemska zkušenost, že lidé na úřadech svým novým kolegům raději důležitější úkoly nedávají, protože existuje dojem, že než se student po pracovišti rozhlédne, bude mu pobyt končit. „Někteří lidé si příchod stážisty navíc interpretují tak, že je ohrožena jejich pracovní pozice."
Na lednovém setkání se znovu ukázalo, že Francouzi celou situaci skutečně vnímají jinak. „Naše instituce studenty přijímají velice rády. Přináší totiž nový, mladý pohled na věc a hlavně pohled zvenčí," sdělil Gilles Guiheux, ředitel institutu IPAG, který praxe zajišťuje. Dodal také, že se projevuje i fakt, že stáže mají dlouhou tradici. Dnešní francouzští úředníci si dobře vzpomínají, jak před lety sami sháněli praxi, a tím spíš se snaží pomoct svým následovníkům.