Přejít na hlavní obsah

Nápad na vratné kelímky zbavuje festivaly odpadků

Absolvent fakulty sportovních studií Martin Hanák proráží s originálním podnikatelským záměrem.

Kdo byl třeba na letošním Majálesu, určitě se s nimi potkal. A kdo je nedržel v ruce tam, pil z nich možná na jiném festivalu. Na vratné kelímky NickNack lze natrefit na mnoha akcích a do 30. června také v nákupním centru Vaňkovka, kde jsou součástí výstavy Jihomoravského inovačního centra s názvem Jak brněnské nápady mění svět.

Návštěvník se neseznámí jen s kelímky samotnými, ale i s příběhem jejich tvůrců, bratrů Hanáků a jejich kamaráda, kteří spolu založili firmu na jejich výrobu. „O tom, že bychom dělali byznys, jsme s bratrem do té doby nepřemýšleli. Pak ale přišel dobrý nápad a my jsme si řekli, proč to nezkusit,“ vrací se k podnikatelským začátkům Martin Hanák, absolvent managementu cestovního ruchu na fakultě sportovních studií.

Ten nápad nepřišel tak úplně sám, na zálohované kelímky narazili spolu se starším bratrem Michalem před lety na koncertu kapely U2 v Berlíně. První nápoj si do něj zákazník koupí se zálohou, která se dnes v Česku pohybuje mezi třiceti až padesáti korunami.

Když pak kelímek prázdný vrátí, tak další pivo nebo colu dostane do nového, přičemž ten první putuje na umytí a pak se může použít znovu. Systém záloh organizátorům zajišťuje, že druhý den po akci nemusí řešit, co s hromadami odpadků, kterými jsou lidé schopni třeba areál festivalu úplně zasypat.

Skvělá věc, řekli si bratři, a postupně začali pracovat na vlastní inovaci. „Vyvinuli jsme svůj kelímek opatřený závěsným klipem, takže když dopijete, můžete ho mít jen tak za páskem, než ho zase vrátíte. A našli jsme taky lisovnu plastů, která nám je začala vyrábět,“ popisuje vývoj omyvatelné nádobky z tvrzeného plastu mladší z bratrů Hanáků.

Loňská festivalová sezona byla pro něj i jeho společníky první, kterou strávili téměř výhradně po festivalech. Nicknacky se ujaly, organizátoři začali myšlence čistého areálu a menší námaze na jeho úklid hromadně podlehávat.

„Kelímek navíc slouží jako suvenýr, každý má potisk s motivem dané akce, takže si ho můžete nechat na památku,“ doplňuje Martin Hanák. On a jeho společníci vložili v začátcích do firmy dvě stě tisíc korun, pro podnikatelské rady si chodili do Jihomoravského inovačního centra a loni podnikli první úspěšný nálet na české hudební festivaly.

Jak nápad rozvíjet dál?
Jestli ale něco nechtějí, pak to, aby se jejich podnikání stalo sezónní záležitostí. Proto začali vyjednávat i s dalšími subjekty, u kterých by nicknacky mohly najít uplatnění. Třeba s fotbalovými kluby. „Spolupracovali jsme s provozovatelem stánků na festivalu Benátská noc, který se zároveň stará o občerstvení pražským Bohemians. Díky němu už jsme i na fotbalových stadionech,“ říká Hanák.

Dnes už se kelímky jeho firmy objevují také na stadionu pražské Dukly, brněnské Zbrojovce a od příští sezony se začnou používat i na Slovácku v Uherském Hradišti. Pomalované plastové nádobky ale cestují také do zahraničí. Třeba do Švédska nebo díky spolupráci s velkým polským pivovarem také k našim severním sousedům.

Hlavní novinky