Dokonce i v nejmizernějším zážitku se ukrývá zkušenost, kterou můžete později využít. Potvrzuje to šestice studentů a absolventů Masarykovy univerzity, kterých jsme se zeptali na jejich nejhorší zážitky z pracovních brigád a co si z nich odnesli do další praxe.
„Nejvíc se naučíte tím, že něco skutečně děláte. V životě se určitě párkrát seknete a strávíte nějaký čas na místě, které vás zdánlivě ničemu nenaučí. Díky této zkušenosti se ale podobnému místu dokážete příště vyhnout,“ říká ostatně i absolvent Fakulty informatiky MU a provozní ředitel společnosti Phonexia Michal Hrabí.
David Straus, 23 let, absolvent FI MU
Zkušenost: údržbář v továrně
Získaná dovednost: technická zručnost
Dělal jsem údržbáře v továrně na trubky. Pamatuji si, jak mě šéf poslal odhrabávat zaschlé bahno před firmou. Asi po šesti hodinách práce, kdy jsem měl za sebou sotva pětinu, přijel bagr a všechno odhrabal. Šéf to musel vědět, protože bagr zařizoval. Každý den jsem narážel na stupiditu svých nadřízených, ale aspoň jsem se naučil trpělivosti a schopnosti jemně lidem – jak kolegům, tak vedení – naznačit, že jejich momentální jednání není ideální. Navíc jsem se naučil opravovat věci – šroubovat, utahovat, rozebírat, izolovat, zapojovat… v podstatě řadu dovedností, z nichž těžím doteď, jak v práci, tak mimo ni. Díky této zkušenosti jsem snáze získal pozici IT admina.
Barbora Köttová, 21 let, student PřF MU
Zkušenost: doučování matematiky
Získaná dovednost: trpělivost
Doučování mě naučilo mnoho věcí. Pochopila jsem, že vědomosti samotné nestačí – některé studenty je nezbytné uklidnit a vysvětlit jim, že matematika není jejich nepřítel. Taky platí, co říkal Albert Einstein: „Pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu dostatečně dobře.“ Prohloubila jsem svoji trpělivost – když počítáte sedmkrát stejný příklad, musíte být trpělivý, nebo můžete studenta umlátit kalkulačkou. To bych ale brzy neměla koho učit.
Lukáš Kopecký, 24 let, absolvent FSpS MU
Zkušenost: prodavač
Získaná dovednost: komunikační dovednosti
Při studiu jsem pracoval na částečný úvazek jako prodavač v obchodu se sportovním zbožím. Nízký plat, křivdy, drby mezi zaměstnanci, ve vedení neschopní lidé. Uvědomil jsem si, že prodavači jsou hodně podceňovaná pozice: mají velkou zodpovědnost, ovlivňují zákaznickou spokojenost, představují rozhodující stimul, jestli zákazník nakoupí, nebo ne, a přitom často nemají ani provizi z prodeje. Zároveň jsem zjistil zásadní věc, že i když mě práce baví, tak potřebuju i dobrou finanční motivaci, abych u ní vydržel.
Vendula Pudelková, 26 let, absolventka FSS MU
Zkušenost: dětský instruktor
Získaná dovednost: odolnost proti stresu
Jako dětský instruktor za sebou mám spoustu extrémních zážitků, pozitivních i negativních. Už jsem musela řešit ztracené dítě, skupinku nezletilých, kteří si chtěli koupit v cizině vodku, nepříjemné učitelky, které nám ztrpčovaly pobyt, záchvaty dětí s autismem a tak dále. Díky tomu mě dnes jen tak něco nevyvede z míry. Naučila jsem se názorně a jednoduše vysvětlovat pokyny, získala ohromnou trpělivost, vytrénovala svou pozornost a postřeh. V neposlední řadě člověk posílí svoji empatii. Zkušený vychovatel je něco mezi supermanem a velkým plyšovým medvědem. Díky těmto zkušenostem mě už něco tak jednoduchého jako pracovní pohovor nerozhází.
Robert Ach-Hübner, 26 let, student FSS MU
Zkušenost: marketingový průzkum
Získaná dovednost: komunikace
Kdysi jsem dělal marketingový průzkum v obchodním domě – aktivně jsem oslovoval lidi a pokládal jim tři otázky. Nejnepříjemnější byl pocit, že obtěžuju. Pokud nic jiného, uvědomil jsem si díky tomu, že podobnou práci dělat nechci. Nechci otravovat lidi. Zpětně si ale uvědomuju, že bych udělal líp, kdybych se snažil lidi zaujmout pozitivním přístupem, přenesl se přes pocit, že je otravuju, a potrénoval své komunikační dovednosti. Byla to nicméně jednoduchá monotónní práce, u níž je těžké udržet si nadšení a nesklouznout k postoji: Ať už je to za mnou.
Markéta Rolincová, 26 let, student PrF a FF MU
Zkušenost: obsluha divadelních barů
Získaná dovednost: flexibilita
Krátkou dobu jsem dělala obsluhu divadelních barů. Člověk se toto tak naučí opravdu hodně. Během chvilky zná zpaměti celý nápojový a jídelní lístek i s cenami a aktivně ho celou směnu využívá. Odbaví skoro 200 hostů divadla za 20 minut přestávky. Rychle a flexibilně se přizpůsobuje situaci. Jenže pak mě šéfová po opravdu nabité směně vyhodila, aniž by se na cokoliv ptala. Prostě měla moc brigádníků. Nadmíru nedoceněná práce. Navíc mi ani nezaplatila. Díky tomu jsem se naučila dávat si pozor na to, jak se mnou lidé při přijímání na brigádu jednají, a na prostředí, kam jdu. Na pohovorech tuhle zkušenostech používám jako argument pro to, že se umím přizpůsobit situaci.
Tento článek vám přináší Kariérní centrum Masarykovy univerzity.