Přední světovou odbornici v teorii a výzkumu vedení a řízení škol,
školství a vzdělávání Jan Robertsonovou hostil začátkem prosince 2007
Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU.
Akční výzkum je
jeden z designů, laicky řečeno plánů, kvalitativního výzkumu
v sociálních vědách. Jestliže se bavíme o designu, přemýšlíme
o základních podmínkách, ve kterých se vědecký výzkum bude realizovat.
Při výzkumu nejprve zvolíme, co a proč budeme zkoumat, a následně
plánujeme, jak to uděláme. Pokud chceme daný jev nejen popsat, ale
i změnit, pak je dobré si jako design vybrat akční výzkum. Jeho
specifičnost spočívá v dialogickém propojení akademické roviny a roviny
praxe: jedná se o spojení výzkumu a jednání vedoucí ke změně a zlepšení
stavu jevu na lokální úrovni. Design akčního výzkumu je složen ze série
několika návazných kroků (plánování – výzkum – změna – hodnocení
efektu), které se cyklicky opakují.
Kritické hlasy již od 50. let 20. stol. upozorňují na omezený vliv
výzkumu na praxi, a proto se objevují nové způsoby, jak s pomocí
výzkumu praxi efektivně zlepšit. Akčního výzkum reflektuje tyto hlasy
stejně jako sociální a politickou podmíněnost výzkumu: výzkumné zprávy
nejsou konečným produktem, spíše počátkem zásadní kritické debaty
a následného akce. S pomocí teorie je objeven problém, který je
následně řešen a posléze dochází ke změně teorie.
Jan Robertsonové, ředitelce London Centre for Leadership in Learning,
Institute of Education, University of London, jsme položili několik
otázek.
Jaké je vaše pojetí akčního výzkumu?
V akčním výzkumu je rozhodující vliv výzkumníka, on startuje akční
výzkum. Některé teorie se pokoušejí dávat oběma stranám, badateli
a učitelům, stejné pravomoci, ale tak tomu není. Například pokud
výzkumník pracuje s řediteli škol, musí být vybaven metodologickými
znalostmi a teoretickými koncepty managementu. Jedině tak dokáže
vysvětlit ředitelům škol, že vedoucí pracovníci nevedou školu sami.
Ředitelé musí poskytovat podporu učitelům, oceňovat úspěchy, ale na
druhé straně to jsou oni, kdo přijímají výzvy a tím pádem i riskují.
V jednom mém tříletém projektu nazvaném Partnerství profesionálů
uzavírali vždy dva ředitelé dohodu o vzájemné partnerské spolupráci,
a to jim poskytlo příležitost reflektovat vlastní styl vedení lidí.
Zmiňovala jste reflexi jako nezbytnou součást akčního výzkumu. Co si pod tímto termínem představujete?
Reflexe je jedním z dalších důvodů významu zkušeného výzkumníka.
Ředitelé škol jsou často zaveleni administrativou, ale musíme je naučit
reflektovat jejich jednání, protože dělat věci dobře není totéž, jako
dělat dobré věci. Proto hraje v akčním výzkumu velkou roli reflexe
daného stavu, stejně jako změny, k nimž došlo.
Jakou plánujete další spolupráci s Masarykovou univerzitou?
S Milanem Polem, vedoucím Ústavu pedagogických věd, který se dlouhodobě
zabývá vedením a řízením školy na mezinárodním poli, jsme domluvili
stáže vašich studentů v Londýně, článek o změnách a vývoji řízení školy
v Čechách a ve Velké Británii a do budoucna společný projekt, kde by se
čeští ředitelé sami podíleli na výzkumu a změně své školy.
Hlavní novinky
MUNI BioPharma Hub: Když se sny stávají realitou
Tradičního rituálu spojeného se zakončením hrubé stavby se dočkal v pondělí 14. dubna strategický projekt Masarykovy univerzity MUNI BioPharma...


Na MU míří 15. ERC grant: pro informatika Jana Křetínského

Čestné doktoráty obdrželi Jennifer Ruth Brown a Dirk Inzé
