Přejít na hlavní obsah

Brno změní svou tvář. V plánu jsou opravy a rekonstrukce za miliardy

Tramvaj do kampusu, nová podoba Moravského náměstí nebo atletická hala. To je jen zlomek chystaných projektů.

Stavba tramvajové linky ze zastávky Osová ve Starém Lískovci do univerzitního kampusu v Bohunicích za zhruba 1,3 miliardy korun by podle aktuálních plánů mohla být hotová v roce 2020

Brno se v posledních letech celkem pravidelně ocitá na seznamech měst, kde se dobře žije nebo která jsou studentsky přívětivá. Moravská metropole chce navíc hodně investovat i do své budoucnosti. Je tak možné, že za několik let bude město vypadat ještě o něco lépe.

Úpravy veřejného prostoru, rekonstrukce klíčových budov a ulic nebo velké dopravní projekty. Na co se můžeme v nejbližší době těšit? Shrnuli jsme to nejzajímavější včetně míst, které jsou v blízkosti budov Masarykovy univerzity.

Moravské i Mendlovo náměstí v novém
S velkými úpravami se začne přímo v centru města a nepůjde si jich nevšimnout. Zcela novou podobu získá Moravské náměstí, jehož rekonstrukce by měla začít v roce 2018. Podle vítězného návrhu bude v parku, kterým nyní pouze prochází pěší spojnice přilehlých ulic, vytvořena velká oválná plocha sloužící k nejrůznějším společenským akcím během celého roku.

„V létě zde budou děti dovádět mezi vodotrysky, bude tam možné pořádat výstavy nebo divadelní představení, v noci pak filmové projekce, koncerty a sportovní přenosy. V zimě počítáme s trhy či kluzištěm,“ vysvětluje architekt Martin Sládek z ateliéru Consequence forma, jenž vytvořil vítězný návrh. Náměstí ozdobí také odpočinková okružní trasa. Vše by mělo stát 25 milionů korun.

Zcela novou podobu získá Moravské náměstí, jehož rekonstrukce by měla začít v roce 2018.

Nové podoby se dočká důležitý dopravní uzel města, Mendlovo náměstí. Zatím není známý vítězný návrh, ale městská část počítá s uskrovněním prostoru pro dopravu a vznikem nového parku. Přímo na náměstí by se nově měly objevit drobné obchůdky a kavárny, přibýt by mělo i stromů. „Zastávky všech linek tramvají, autobusů a trolejbusů by měly být na jednom místě, a to zhruba v místech dnešní zastávky linek pět a šest,“ přiblížil už dříve náměstek primátora Matěj Hollan.

Představy radních počítají i s ambiciózním zkrácením trasy linky číslo jedna průrazem přímo na Hybešovu ulici, kompletní nové řešení dostane i automobilová doprava. Začátek prací lze ale očekávat až v horizontu několika let.

Hned nedaleko Mendlova náměstí, v prostoru po bývalé oděvní firmě Kras-Haka, který je nyní nevyužívaný, vznikne navíc nový bytový komplex. Už letos by ho měla začít stavět developerská firma, která počítá se vznikem pěti set bytů. Některé z budov přitom budou mít i čtrnáct pater.

Hlavní nádraží a nábřeží Svratky
Velká oprava čeká brněnské hlavní nádraží. Letní výluka, která směřuje cestující na další tři stanice poblíž, byla jen předstupněm pro mnohem větší rekonstrukci, která bude dopravu komplikovat další dva roky. Jejím výsledkem ale bude na konci roku 2019 zcela nové zabezpečovací zařízení, pro jehož ovládání dokonce vznikne úplně nová budova, nové koleje a výhybky či opravené mosty přes Křídlovickou a Úzkou ulici.

Oprava se přitom uskuteční nezávisle na případném rozhodnutí o přesunu nádraží. „Železniční uzel je v současnosti na hranici svých možností, a opravy ho udrží v provozuschopném stavu minimálně do doby, než případně vznikne nádraží nové. To totiž nebude dříve než za deset let,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

 Levý břeh řeky Svratky bude po opravách, tedy zhruba za tři roky, vybaven kolonádou a terasami, pravý břeh bude blíže přírodě.

Od železničního mostu vedoucího právě k hlavnímu nádraží až po areál koupaliště Riviéra - v tomto úseku, který prochází i kolem budov Pedagogické fakulty MU, se promění nábřeží řeky Svratky. Levý břeh řeky bude po opravách, tedy zhruba za tři roky, vybaven kolonádou a terasami, pravý břeh bude blíže přírodě. Vítězný návrh počítá také se vznikem brodu a přechodů řeky po plochých kamenech. Na břehu by také měly vzniknout kavárny a další podniky. Chodci a cyklisté by od sebe měli být bezpečně odděleni, aby se předešlo nehodám. Úpravy budou stát 360 milionů korun.

Lepší doprava do kampusu i do centra a renovace ulic
Stavba tramvajové linky ze zastávky Osová ve Starém Lískovci do univerzitního kampusu v Bohunicích za zhruba 1,3 miliardy korun by podle aktuálních plánů mohla být hotová v roce 2020. Zlepší se díky ní dopravní dostupnost nejen kampusu pro studenty, kterých do kampusu míří tisíce zatím hlavně v trolejbusech, ale i fakultní nemocnice, do které za specialisty přijíždějí lidé z celé jižní Moravy.

Generální opravy čekají i několik důležitých ulic v centru města. Z dopravního hlediska je jednou z priorit projekt Plotní. Právě na tuto ulici se přesune tramvajová doprava z ulice Dornych, a zkrátí se tak cesta na autobusové nádraží na Zvonařce. Automobilová doprava se naopak přesune na Dornych, kde získá výrazně více prostoru. Práce na úpravách začnou už v září, potrvají ale dva a půl roku a budou stát přes miliardu.

Velká oprava čeká také křižovatku u kulturního centra Semilasso v Králově poli. Radní tam chtějí zrekonstruovat tramvajovou trať, vybudovat nová nástupiště, zrekonstruovat vozovku i chodníky či vyměnit veřejné osvětlení. Po opravě by křižovatka měla být hlavně bezpečnější.

Na Gorkého a Arna Nováka přibudou třeba lavičky a stojany pro kola a vzniknou nové přechody a místa pro předzahrádky.

Nové třešně a hrušně budou vysazeny v ulicích Gorkého a Arne Nováka, poté, co budou obě ulice kompletně zrekonstruovány. V místech, kde sídlí Filozofická fakulta MU, je hlavním cílem opravy sice výměna kanalizačního a vodovodního potrubí, při té příležitosti ale prokoukne i povrch ulic. Přibudou třeba lavičky a stojany pro kola a vzniknou nové přechody a místa pro předzahrádky.

V následujících letech počítá město také s opravou páteřních ulic Veveří, Štefánikova a Benešova. Veveří bude opraveno od Žerotínova náměstí po Konečného náměstí, ve Štefánikově ulici se počítá se zúžením dopravy a vznikem cyklostezek v úseku od Pionýrské po Kartouzskou ulici. Oprava Benešovy ulice bude rozdělená do několika etap a novou podobu postupně získá přednádraží, točna trolejbusů, autobusové nádraží před hotelem Grand i Malinovského náměstí. Teprve se připravují projektové dokumentace a opravy nezačnou dříve než za rok.

Nový park a zázemí zimní sporty a atletiku
Volnočasový park se sportovním a rekreačním využitím by měl vzniknout na bývalém odkališti pod Hády z iniciativy brněnských studentů. Ti přišli s celým nápadem přetvořit zanedbanou plochu v největší park v Brně a vyhlásili také soutěž o budoucí podobu území. Vítězný návrh několika studentů je nyní potřeba přetavit v projektovou dokumentaci, pak se může začít stavět.

Zástupci města už schválili směnu pozemků pro nový zimní stadion, ke startu stavby ale nejspíš ještě povede dlouhá cesta.

Těšit se na budoucí tvář Brna mohou i sportovci. Město plánuje opravu zchátralého fotbalového stadionu Za Lužánkami, který v poslední době ožil řadou akcí, a vybudovat chce také nový zimní stadion. Ten by měl s tím fotbalovým sousedit, jeho vznik se totiž plánuje na místě, kde v zimě pravidelně stává kluziště. Zástupci města už schválili směnu pozemků, ke startu stavby ale nejspíš ještě povede dlouhá cesta.

Své zázemí by měli získat také atleti, stavět se totiž bude nová atletická hala u bohunického kampusu. „V Brně je několik tisíc atletů, ale tréninková hala splňující mezinárodní kritéria tady není ani jedna. Klubům chybí zázemí především v zimních měsících, tuto situaci chceme vyřešit,“ řekl už dříve primátor Brna Petr Vokřál. Na přípravě stavby se podílí i Masarykova univerzita, novou halu by totiž mohli využívat i studenti přilehlé Fakulty sportovních studií MU.

Jakmile skončí letošní letní sezona, začne také generální oprava koupaliště Riviéra. Stěžejní bude vyřešení problému s průsakem vody, při té příležitosti bude ale také opraveno brouzdaliště a vzniknou nové atrakce a tobogány. Bazény získají nerezové vany a návštěvníci se tak mohou těšit na koupaliště ve zcela novém hávu.

Hlavní novinky