
Každý už o tom někdy četl v novinách nebo slyšel v televizi: „Stavba nemůže pokračovat, protože se na místě provádí archeologický průzkum, a znovu se může začít, až bádání skončí.“
Tlak na archeology a rychlost jejich zkoumání bývá v podobných případech velký. Čeští archeologové jej však častokrát nemohou urychlit, protože v celé republice se nenajdou odborníci na některé výzkumné metody, a také vzorky se musí posílat do zahraničních laboratoří. Přestože terénní část výzkumu je jen počáteční fází archeologické práce se získanými prameny, nedostatečná znalost nových metod se týká i jí.
A právě to by měl alespoň částečně pomoct vylepšit projekt Vzdělávání v moderních metodách archeologické praxe, který se na Ústavu archeologie a muzeologie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity rozběhl loni v září. „Jeho prostřednictvím reagujeme na nespokojenost studentů s tradiční výukou a především se díky němu chceme pokusit napravit následky problematického financování archeologie v Česku,“ říká vedoucí jedné z částí projektu Ludmila Kaňáková Hladíková. Archeologové vyškolení v moderní evropské metodologii díky němu budou například schopní podávat vědecké granty s vyšší úspěšností, a získávat tak pro vědu více peněz.
Proti čemu měli výhrady studenti? „Stěžovali si na to, že se příliš zaměřujeme na fakta, a ne na práci s nimi. Jenže my jsme v České republice s metodologií oproti západním zemím stále pozadu. A právě metody, které se u nás zatím nedělají, chceme studentům zprostředkovat, aby měli možnost se je naučit,“ sděluje Kaňáková.

Na čtrnáctidenním soustředění v terénu si studenti archeologické metody vyzkouší v praxi. Jednou z nich je také měření georadarem. Foto: Archiv ústavu.
Materiály dostupné všem
I když se přednášky tlumočí, mají studenti v rámci projektu možnost navštěvovat rovněž kurzy odborné angličtiny a němčiny. Také ty by měly výrazně pomoct zvýšit konkurenceschopnost posluchačů. Počet míst v jazykových kurzech je kvůli jejich efektivitě omezený, ale ti, na které nezbude, se podle Jany Klíčové, garantky této části projektu, nemusí bát, že se k informacím nedostanou. „Veškeré materiály hned dáváme na internet, aby byly všem přístupné.“
To platí i v případě přednášek zahraničních lektorů. Všechny se natáčejí a každý, třeba i archeolog mimo Masarykovu univerzitu, se na ně může ve formě e-learningového kurzu podívat. „Nechtěli jsme dělat jednorázovou záležitost. Usilujeme o něco stabilního, co bude i později figurovat ve výuce a bude pro všechny,“ vysvětluje Ludmila Kaňáková.
O metodách se však nebude pouze mluvit. Probíhá i školení specializovaného vědeckého týmu geoprostorové archeologie a dva odborníci doškolení na evropskou úroveň následně předávají své zkušenosti studentům na čtrnáctidenních soustředěních v terénu. První týden studenti probírají teorii, aby věděli, kdy kterou metodu aplikovat, a druhý si všechno prověřují v praxi. „Využít přitom budou moct i nový georadar, jež je v Česku jediný vybavený speciálním archeologickým softwarem,“ upozorňuje specialista na prospekci Peter Milo.
Jeden z důsledků projektu, který by měl na vlastní kůži pocítit každý posluchač archeologie, představuje i výrazná inovace výuky. „Proto, aby byla zajímavější, praktičtější a studenty víc vtáhla. Aby neměli pocit, že je při terénním výzkumu jen využíváme jako kopáče,“ zdůrazňuje Klára Šabatová z terénní sekce projektu. Ta připomíná i to, že nově postavená výuka by měla zastavit také narůstající trend odpadávání od studia. „Archeologie je obor, v němž člověk musí vidět smysl. Nelze ho studovat pro titul. I když každý nemusí být přímo terénním archeologem, je na místě studenty motivovat, protože už jen poučení lidí v tomto oboru je důležité pro kulturní úroveň naší populace.“