Letní škola slovanských studií pořádaná na Filozofické fakultě letos
opět nalákala více než sto dvacet zájemců z pětatřiceti zemí celého
světa. Mimo jiné přijeli Američané, Němci nebo Poláci, dokonce i jeden
Iráčan. Eva Rusinová, hlavní organizátorka letní školy, je se zájmem
spokojená. „Umíme studenty nalákat,“ pochvaluje si.
Jak náročné je letní školu zorganizovat?
Například dnes končí
jedenačtyřicátý běh, ale pro mě začal už minulý týden ten
dvaačtyřicátý. Opravdu je potřeba rok tvrdě pracovat, aby letní škola
mohla vzniknout.
Odkud se studenti, kteří na školu přijedou, o ní dozví?
Přijíždějí k nám studenti, kteří se hlásí v zemích svého původu
s žádostí o studium češtiny v Brně. Druhá skupina lidí jsou stipendisté
Kabinetu češtiny pro cizince, což jsou naši nejlepší studenti
z minulých let. Jsou tu i studenti programu Bohemicum, což je
partnerský program, který máme s univerzitou v německém Regensburgu.
Jezdí sem ale i samoplátci, kteří si školu našli na internetu nebo se
o ní dozvěděli od přátel.
Musí cizinec, který se chce češtině na letní škole věnovat, umět dobře česky?
Nemusí umět vůbec. Naše kurzy jsou rozděleny na základě vstupního
testu. Letos jsme měli dvanáct úrovní frekventantů. Máme úplné
začátečníky i velmi pokročilé.
Jak se cizincům učí česky?
U každé jazykové skupiny je to jinak. Například klišé, že pro Slovany
je čeština jednodušší, vůbec není pravdivé. Mají sice velmi rychlý
vstup do jazyka, ale pokud dál spoléhají na to, že jsme Slované a nějak
si rozumíme, pak už nemluví česky, ale slovansky. Musejí se zabývat
českými koncovkami, a to už není legrace. Na rozdíl od nich má třeba
Američan těžký vstup do jazyka, ale když nemá srovnání se svým jazykem,
neodvozuje, jak by to mohlo být, a musí se českou gramatiku tvrdě učit.
Slované si pomáhají svými slovy, což Američan nemůže.
Záleží jen na individuálních schopnostech člověka, nebo jsou při učení jazyka patrná i národní specifika?
Například Němci se perfektně naučí gramatiku, ale dostat z nich celou
větu bývá problém. Naproti tomu Italům je gramatika ukradená, ale
domluví se o čemkoli a kdykoli. Záleží tedy i na přístupu k jazyku.
Co všechno je náplní kurzů letní školy?
Je to každodenní pětihodinová výuka. Na kurzy navazují cvičení
výslovnosti, semináře, besedy, přednášky a večer se promítají filmy.
Ráno přijdou studenti na devět, a pokud si vyberou celodenní program,
jsou ve škole do půl desáté večer, učí se i v sobotu, jezdíme také na
exkurze.