Karolína studuje magisterské obory mezinárodní vztahy a mediální studia a žurnalistika na Fakultě sociálních studií MU. Po přerušení kontaktní výuky odjela domů k rodičům na Slovensko, odkud je teď s učiteli a spolužáky ve spojení online.
„Jsem doma na bytě s rodiči, babičkou a mladší sestrou, takže je někdy obtížné se sladit, aby každý mohl pracovat, když zrovna potřebuje. Navíc musíme dávat pozor, abychom babičku nevystavili žádnému zbytečnému riziku. Zatím to ale zvládáme,“ líčí studentka.
Od pondělí do pátku se snaží dodržovat pracovní režim, což obvykle znamená plnění studijních povinností od rána do pozdního odpoledne. Situace by sice umožňovala si přispat a dopřát si volnější režim, Karolína se ale vlastními pravidly snaží docílit produktivity a efektivity.
To, jak teď vypadá výuka, se v Karolínině případě u jednotlivých předmětů hodně liší. V několika předmětech, vyučovaných na katedře mediálních studií a žurnalistiky, probíhají online semináře, jinde učitelé doporučují pouze samostudium povinné literatury či prezentací.
„Jedním z předmětů, kde výuka běží velice aktivně, je Kvalitativní výzkum mediálního publika. Každý pátek máme online semináře přes platformu MS Teams v čase, kdy dříve probíhala běžná výuka. Hodně se ale této formě výuky musela přizpůsobit náplň předmětu,“ vysvětluje Karolína s tím, že také výzkumné rozhovory pro předmět musí nyní sbírat online namísto běžných osobních schůzek.
Konferenční hovory pomáhají s motivací
Konferenčních hovorů absolvuje studentka za týden hned několik, a ne všechny mají charakter přednášky nebo semináře. V rámci jednoho z magisterských předmětů se Karolína zapojila do výzkumu polarizace a důvěry v média, a jednou za čas se tak účastní i porad výzkumného týmu, ze kterých si odnáší dílčí úkoly.
„V týdnu, kdy byla uzavřena univerzita, jsem navíc měla absolvovat jeden blokově vyučovaný předmět. Učitelé ale okamžitě zareagovali a semináře se uskutečnily v původně naplánovaných termínech, akorát přes Skype,“ vyzdvihuje rychlou reakci Karolína.
Z její zkušenosti došlo v některých předmětech ke zrušení dílčích seminárních úkolů, u větších seminárních prací pak došlo k posunutí závazného termínu odevzdání na dobu po plánovaném znovuotevření školy. Učitelé ale podle Karolíny většinou e-mailem doporučují studentům plnit povinnosti průběžně.
„Právě o to se snažím, i když mi někdy chybí motivace si opravdu průběžně otvírat prezentace, které učitelé vkládají do informačního systému. Teď jsem třeba doháněla v jednom předmětu učivo za tři týdny,“ směje se Karolína. „V některých předmětech nám s tím učitelé pomáhají tím, že zadávají průběžné mini úkoly, které původně vůbec být neměly, a tím nás motivují se do prezentací a četby opravdu průběžně dívat.“
Na online prostředí výuky si každopádně Karolína zvykla rychle a uvítala by, kdyby na nějakou formu setkání na dálku přistoupili i učitelé, kteří zatím vyhlásili pouze samostudium.
Jít si zaběhat a přečíst si knížku
Domácí karanténu si studentka zpříjemňuje aspoň tím, že si jde každý den zaběhat. Snaží se tím kompenzovat to, že se moc nedostane do přírody – bydlí totiž v centru Bratislavy. Čtení povinné literatury pak prokládá čtením beletrie, a to mnohem více než dříve.
Oproti běžným semestrům nemá zatím moc přesnou představu o tom, jak bude vypadat její zkouškové období. Předměty už si ale pomalu rozděluje do dvou skupin podle toho, jak komplikované asi bude jejich ukončování.
„Předměty, kde se výuka dokázala dobře přizpůsobit novým podmínkám nebo ty, které stojí na nastudování povinné literatury, se mi nejspíš podaří ukončit ve standardních termínech. Pak jsou ale předměty, kde třeba úplně odpadly praktické semináře, které jsou pro výstupy z předmětu klíčové, a budu tak s učiteli muset vše konzultovat asi i přes léto,“ přemýšlí Karolína.