Jihomoravský kraj na základě mimořádného nařízení vlády vyčlenil školy a školská zařízení, které se po uzavření škol starají o děti zaměstnanců Integrovaného systému JMK, pracovníků sociálních služeb a dalších vybraných profesí. Na jižní Moravě jde o 41 škol, ve čtyřech z nich - ZŠ Svážná, ZŠ Křídlovická, ZŠ Vedlejší a ZŠ Šlapanice - se dobrovolně podílejí na distanční a online výuce žáků také studenti Pedagogické fakulty MU. Pomáhají tak přímo v oboru, který studují.
Studenti nebo zájemci o zajištění výuky na těchto školách se k pomoci hlásili přes aplikaci MUNI POMÁHÁ. Konkrétní umístění studentů a spolupráci se školami pak zabezpečují manažerka pedagogických praxí katedry pedagogiky Eliška Bařina Barochová a Radka Těšíková z dobrovolnického centra MUNI pomáhá.
„Mezi studenty naší fakulty byl o podporu spádových škol velký zájem. První služby se domlouvaly v rámci dvou pracovních dnů a víkendu a v pondělí už první dobrovolníci nastupovali do škol. Dávali jsme informace na školy na poslední chvíli, někde byli sami překvapeni, jak máme akční a dobrosrdečné studenty, že to ani nečekali. Jsou studenti, kteří se zapojili po dobu několika týdnů. Ale i za krátkou pomoc jsou školy i my vděční. Máme dobrovolníky také z Přírodovědecké fakulty MU, Filozofické fakulty MU a Fakulty sociálních studií MU. A přihlásilo se i několik absolventů,“ uvádí manažerka a upozorňuje na fakt, že studenti si musí vyjednat neúčast na distanční výuce, pokud jim dobrovolnická činnost zasahuje do jejich rozvrhu a učivo si musí dostudovat samostatně.
Tak, aby se eliminovala rizika nákazy, pracují studenti ve zvláštním režimu. Na jednu školu chodí dva až deset dobrovolníků, buď jen na dopoledne, nebo odpoledne a většinu týdne. Tento režim předchází hygienickým rizikům spojeným s vyšší fluktuací osob na jednom místě, a tím chrání dobrovolníky, žáky, pedagogy či vychovatele na jednotlivých školách.
Někteří studenti si domluvili s garanty praxí, že se jim pomoc ve škole počítá do časové dotace určené pro výkon pedagogické praxe. Studentům, kteří v tomto semestru nemají povinně volitelnou praxi, nabídla fakulta, že mohou hodiny pomoci ve škole uplatnit v rámci volitelné praxe a získat tak vedle zkušeností i kredity. Praxi si mohou uvést i do studentského portfolia a vytěžit ji pro propojování praktické a teoretické přípravy na profesi učitele.
„Řekla bych, že z této formy pomoci mají studenti jedinečnou zkušenost. Dopoledne jde o pomoc žákům s online hodinami nebo s distanční výukou, kterou žáci mají zadanou od svých učitelů. Pomáhají případně také s doučováním, vysvětlováním látky a výplní volného času, pokud vůbec je. Jde o samostatnou práci, je potřeba proaktivita dobrovolníků, vlastní zapojení, sledování situace a trénování vhodných intervencí ve prospěch podpory procesu učení u žáků. Trénování dovedností spojených se zabezpečením podpory žáků na základě jejich potřeb. Odpoledne se jedná o výpomoc v družině, organizaci volnočasových aktivit, hlídání, případně také doučování, plnění domácích úkolů, pokud je potřeba,“ popisuje Eliška Bařina Barochová.
Protože se jedná o intenzivní pomoc, která narušuje výuku studentů, MUNI pomáhá dobrovolníky stále hledá a doplňuje. A to i nyní, kdy dochází k rozvolnění opatření a žáci se do škol částečně vracejí. „Studenti pedagogické fakulty budou pomáhat, dokud budou mít školy zájem a budou podporou žákům i učitelům,“ dodává manažerka pedagogických praxí.