Tento projekt začal vznikat loni v říjnu jako součást předmětu Provoz kina, který na Filozofické fakultě MU učí ředitel Univerzitního kina Scala Radek Pernica.
„Hledali jsme tehdy téma s velkým diváckým potenciálem, abychom ekonomicky neskončili v mínusu. To se může zdát jako samozřejmost, ale předchozí studentská kina sázela spíše na uměleckou než komerční stránku svých projektů,“ vysvětluje studentka Sára Houzarová z týmu Studentského kina.
Devadesátky tým vybral kvůli nízké finanční náročnosti na práva promítání filmů. „Doufali jsme také, že potom, co v minulé dekádě byla populární osmdesátá léta, tak v této dekádě to budou právě léta devadesátá,“ říká Houzarová, která studuje na filozofické fakultě program Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury.
Od 22. února do 26. dubna bylo v rámci projektu promítnuto celkem devět filmů. Prvním z nich byl snímek z roku 1990 Kouř režiséra Tomáše Vorla a jako poslední se v úterý 26. dubna promítal film Dědictví aneb Kurvahošigutntág, který režisérka Věra Chytilová natočila v roce 1992.
„Snad všechny filmy předčily naše očekávání. Největší úspěch zaznamenaly u diváků Kouř a pak také Česká soda. U Kouře jsme čekali, že to bude hit, ale rozhodně ne, že vyprodá celou Scalu. Tomu určitě pomohl i úžasný Šimon Caban (představitel DJ Arnoštka), který přijel na besedu k filmu. A u České sody měla zase moc pěknou přednášku skvělá Johana Fundová z Pure devadesátek,“ upřesňuje Sára Houzarová.
Podle vedoucího studentského týmu Františka Ciglbauera Divoké devadesátky několikanásobně předčily očekávání pořadatelů, co se zájmu studentů týká. „Opravdu jsme nečekali, že ten zájem bude tak velký. Celkem se přišlo podívat přes 1500 návštěvníků, což je, pokud se nepletu, jeden z nejlepších výsledků Studentského kina,“ uvádí František Ciglbauer, který na fakultě sociálních studií studuje Mediální studia a žurnalistiku a na filozofické fakultě Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury.
Projekt byl úspěšný i díky podpoře Masarykovy univerzity, a to nejen finanční. „Na sociálních sítích nás sdílel hlavní instagramový účet MUNI i filozofická fakulta a na některých večerech přednášeli naši vyučující z Ústavu filmu a audiovizuální kultury,“ vypočítává Sára Houzarová.
Celkový úspěch je zásluhou i grafika studentského týmu Vojtěcha Baláka, který odvedl skvělou práci s vizuální podobou Divokých devadesátek. „Celý tým si zaslouží pochvalu, je za tím hodně práce a všichni to zvládli na výbornou,“ chválí svoje kolegy František Ciglbauer.
Studenti už přitom myslí na další projekty. „Ten půlrok, co jsme na projektu pracovali, byl skvělý a moc nás bavil. Máme v hlavě pár opravdu strašidelných nápadů, které bychom rádi zrealizovali, ale zatím to vypadá, že budeme předávat pochodeň i dalším studentům,“ doplňuje Sára Houzarová.