Universator uznání získali, teď se jim podařilo zabodovat i v zahraničí. Dvojice studentů ekonomicko-správní fakulty se dostala až do finále soutěže European Student Startups se svým originálním webem pro všechny, kteří se chystají vyjet studovat do zahraničí. Ze 150 přihlášených týmů se vypracovali mezi dvacítku nejlepších a se soupeři se střetli v londýnském finále celého klání.
V Česku už s projektem„Setkali jsme se tam s velice zajímavými lidmi a hodně nám to dalo, přestože měli pořadatelé trochu problémy s organizací,“ hodnotí cestu do Londýna jeden z autorů Universatoru Jan Kolář.
Soutěž, kterou uspořádali britští studenti, měla tři kola. Účastníci se do ní hlásili nejdříve s krátkou vizitkou svého projektu, kterou porotci posoudili, a když se jim nápad líbil, poslali ho dál. „Pak jsme projekt představovali prostřednictvím videa. Dostali jsme dvě minuty, ve kterých jsme zdůvodňovali, proč děláme zrovna tohle a jakým způsobem,“ popisuje Kolář.
Studenti přišli s ideou webu, kde by se člověk dozvěděl víc, než jen z oficiálních prezentací univerzit, a nemusel přitom složitě hledat na diskusních fórech. K přečtení by tu mělo být třeba to, za jakých podmínek se dá na vybrané vysoké škole studovat a ve městě žít nebo jak je univerzita orientovaná: zda po svých posluchačích nechce nic jiného než biflování dat, či je naopak aktivně zapojuje do různých projektů.
Mezi nejlepší trojici se nakonec Kolář s kolegou Davidem Šiškou neprobojovali, poznatků mají ale spoustu. Pořadatelé nalákali řadu zajímavých lidí a investorů, od kterých studenti nasbírali pár rad, jak dál rozvíjet svůj nápad, a na co se zaměřit. „Škoda, že jsme podobné tipy nedostali už dřív - posuzovatelé nám dali co proto. Jeden z nich třeba říkal, ať Universator pojmeme hodně zábavně. Vysokoškolské studium je sice vážná věc, ale studenti potřebují taky nějakou motivaci odlehčenou formou,“ říká jeden ze spolutvůrců oceňované myšlenky.
Do britské metropole se sjeli také strůjci jiných zajímavých nápadů. „Líbil se mi třeba projekt dvou inženýrů, kteří vytváří trojrozměrné scany lidského těla tak, že se člověk otáčí před webkamerou. Hodí se to třeba při nákupu oblečení přes internet,“ naznačuje Kolář. Nákupčí se tak nemusí bát nemilého překvapení, když mu přijde třeba nesedící tričko. A nápad lze využít i jinak. Tým představil také koncepci vzdálené správy výživy. Osobní trenér v ní kontroluje svého klienta prostřednictvím internetu.
Našly se ale i návrhy, u kterých kroutili hlavou nejen porotci, ale také soutěžící. „Odněkud z Asie se zúčastnila reklamní agentura, jejíž podnikatelský záměr spočíval v tom, že díky svým kontaktům na městskou radu mohla jako jediná pronajímat billboardy ve městě,“ líčí s úsměvem Kolář. Porotci na jejich prezentaci reagovali otázkou, co budou dělat, až se vláda nad městem obmění a dostanou ji do rukou rivalové současného vedení. Ani to ovšem majitele agentury nevykolejilo. „Říkali, že mají dost kontaktů i na druhé straně. Moc nechápu, jak se v soutěži mohli tak daleko dostat,“ podotýká Kolář.