Přejít na hlavní obsah

Zastánci cyklodopravy na MU založili spolek

Skupina cyklonadšenců usiluje o zlepšení podmínek pro ty, kteří jezdí do univerzitních budov na kole.

Základní cíle spolku jsou dva: sdružovat uživatele kol a další podporovatele cyklodopravy a usilovat o zlepšení podmínek pro cyklodopravu v rámci celé univerzity. Foto: Katarína Jablonská.

Spolek uživatelů kol MUNI. Tak se jmenuje skupina studentů, která chce zlepšit možnosti cyklistů při pohybu mezi budovami Masarykovy univerzity. Proč se pro to rozhodli?

V průběhu minulého semestru přišel studentské komoře Akademického senátu Filozofické fakulty MU podnět, v němž si stěžovala studentka na špatné možnosti bezpečně odstavit kolo u budov filozofické fakulty na Arna Nováka a Veveří. Upozornila na to, že stojany na kola zcela chybějí nebo jsou nevhodně umístěny.

Senátoři Martin Bernátek spolu s Tomášem Pospíšilem z komory akademických pracovníků senátu se tedy sešli se studentkou i tajemníkem Ivem Jurtíkem a celou věc probrali. Výsledek? Příslib, že v nově budovaném areálu bude dostatek míst k zaparkování kol, i domluva na konzultaci problému s architektem.

Nový spolek chce propagovat cyklistiku
Filozofická fakulta však není jedinou fakultou, jejíž řešení uschování kol vyvolává u cyklistů nevoli. A právě proto v květnu 2012 vznikl neformální Spolek uživatelů kol Masarykovy univerzity.

Základní cíle spolku jsou dva: sdružovat uživatele kol a další podporovatele cyklodopravy a usilovat o zlepšení podmínek pro cyklodopravu v rámci celé univerzity. V širším kontextu pak spolek zamýšlí propagovat a podpořit rozvoj cyklodopravy v celém městě Brně.

„Momentálně má spolek necelou desítku členů převážně z filozofické a pedagogické fakulty a fakulty sociálních studií. Chystáme se ale oslovit studenty i zaměstnance z celé univerzity,“ říká Bernátek.

Nepříjemností při dojíždění na univerzitu musí studenti i akademičtí pracovníci řešit hned několik. Od absencí stojanů přes jejich nevyhovující provedení až po špatné umístění. Celý problém je však daleko širší. „Brno nedávno vypracovalo koncepci rozvoje univerzitního školství, která obsahuje i zmínku o cyklodopravě,“ osvětluje Bernátek situaci. K realizaci ale pod něj chybí politické odhodlání.

„Veřejné školy mohou být silným aktérem, který by na město zatlačil. Masarykova univerzita je jeden z největších zaměstnavatelů v Jihomoravském kraji a měla by zajistit snadno dostupný přesun do zaměstnání,“ uvažuje Bernátek s odkazem na to, že právě jízda na kole je ekologicky šetrná.

Situace na filozofické fakultě se řeší
Filozofická fakulta již učinila některé kroky. „Správci budov se od května zasadili o vybudování stojanů pro odložení jízdních kol. Průběžně sledujeme využívání stojanů v několika areálech a na případné zvýšené požadavky budeme reagovat. Do konce září byl také areál na Veveří ve dvoře dovybaven stojanem na kola. V plánech dostavby a rekonstrukce areálu na Arna Nováka je také pamatováno na možnost umístění až 70 kusů jízdních kol,“ shrnuje situaci na filozofické fakultě její tajemník Ivo Jurtík.

Zájemci o činnost Spolku uživatelů kol MUNI se více dozví na facebookové stránce spolku.

Anketa 
Co si o celém tématu myslí studenti a zaměstnanci? Zeptali jsme se na dvě otázky:
1. Co vás přimělo rozhodnout se jezdit do školy na kole?
2. Jaká jsou podle vás palčivá místa cyklodopravy mezi budovami Masarykovy univerzity?

Vratislav Peška. Foto: Katarína Jablonská.
Vratislav Peška, odborný pracovník, přírodovědecká fakulta
1. Brzy ráno nebo ve špičce je to rychlejší. Je to zábava, levnější a hlavně při tom hubnu. Můžu se jet potom ze školy rovnou projet na výlet a neztrácet čas cestou domů, převlíkáním atd.

2. Kola není kam uschovávat. Příkladem toho, že to jde, je Biofyzikální ústav AV ČR. Jako zaměstnanec nebo student tam přijedete s kolem na parkoviště, kde je zděná kolárna na cca dvacet až třicet kol pohodlně pokrývající požadavky asi 500 zaměstnanců. Zazvoníte na vrátného, ten se podívá do monitoru bezpečnostní kamery a pak vám dálkově otevře kolárnu. Při odchodu se mu ohlásíte a kolo si vyzvednete.

Markéta Kulhánková. Foto: Katarína Jablonská.
Markéta Kulhánková, odborná asistentka, filozofická fakulta
1. V posledních letech jsem bydlela na několika místech, vzdálených vždy tři až šest km od mého pracoviště. Při takové vzdálenosti je kolo ideální dopravní prostředek. Navíc usnadní pohyb během dne, třeba když si potřebujete něco vyřídit na jiném pracovišti fakulty nebo univerzity.

2. Parkování kol. Často je třeba překonávat několikery dveře a schody, aby se člověk dostal s kolem ke stojanům, před mnoha fakultami není vůbec možné kolo zamknout někde venku. V poslední době mě úplně rozlítil zákaz zamykání kol před vchodem na filozofické fakultě.

Michal Šindelář. Foto: Katarína Jablonská.
Michal Šindelář, student doktorského studia, fakulta sociálních studií
1. Když se blížily mé 26. narozeniny a viděl jsem, kolik stojí nestudentská šalinkarta, tak jsem se rozhodl místo ní koupit kolo. A pak na Erasmu v Manchestru jsem jezdil jen na kole, protože britská MHD má mizernou kvalitu a navíc je pořádně drahá.

2. Mně osobně chybí vhodné venkovní stojany před filozofickou fakultou. Navíc přirozená spojnice mezi ní a fakultou sociálních studií je jednosměrka, takže by to měl člověk správně objíždět po Veveří.

Hlavní novinky