Přejít na hlavní obsah

Portál Mimoškolu.cz hledá dobrodruhy ve vzdělávání

Studentský projekt pomůže zorientovat se v možnostech celoživotního sebevzdělávání.

Vzdělávání přestává být čím dál tím víc ohraničeným úsekem života, který končí ziskem titulu – ve světě, který se neustále mění, je totiž klíčová schopnost učit se neustále. Díky internetu a rozvoji technologií vzniká řada alternativ ke školním institucím. A právě tyto alternativy si klade za cíl zpopularizovat nový projekt studentů Masarykovy univerzity Mimoškolu.cz.

František Dalecký má zkušenosti ze tří fakult Masarykovy univerzity – právnické, sociálních studií a filozofické, na které nyní dokončuje studium. Ani jedna však jeho touhu po vzdělávání nebyla schopna uspokojit naplno. I proto začal hledat jinde, až zjistil, že platforem pro neformální vzdělávání je spousta, jen nejsou v Česku příliš známé. Rozhodl se to změnit a lidem bažícím po seberozvoji je zprostředkovat.

„Mimoškolu.cz je portál, který obsahuje přehled průběžně doplňovaných vzdělávacích zdrojů, upozornění na nejbližší vzdělávací akce a příběhy lidí, v jejichž životě sehrálo sebevzdělávání velkou roli,“ představuje projekt Dalecký. V jeho spuštění mu pomáhají spolužáci Hana Habermannová, Jana Plotková a Tomáš Vojta ve spolupráci s postupně získávanými partnery z oblasti vzdělávání.

Portál startuje s více než padesáti zdroji, mezi nimiž nechybí Coursera, Khan Academy nebo Naučmese.cz. Během roku navíc tým chystá vydání českého překladu knihy Hacking Your Education. Tato kniha je dílem amerického podnikatele Dalea Stephense, zakladatele hnutí UnCollege, které se snaží změnit společenské vnímání studia vysoké školy jako jediné možné cesty ke vzdělání a životnímu úspěchu.

Paradoxem projektu je, že sám vzniknul jako školní práce do Aplikačního semináře Kabinetu informačních studií a knihovnictví. V jeho rámci studenti dostávají finanční podporu při práci na projektech, které si vyberou, a odborníci jim navíc radí, čeho se vyvarovat.

„Náš obor je velmi pokrokový, a to jak ve využívání projektové výuky, tak i v neobvyklé podpoře svých studentů. Těm je umožněno, aby zkoušeli, chybovali a získávali zkušenosti z reálného světa již při studiu,“ pochvaluje si Dalecký. „Že si občas do školství rýpneme a vzbuzujeme jisté kontroverze, s tím se počítalo od začátku. Máme ale poslání, kterým není samoúčelná kritika, ale snaha o inovaci.“

Nemá František strach, že aktivní lidé si ony platformy již našli a pasivní lidé se do nich nezapojí, i když je dostanou na stříbrném podnose? „Nemám. Reakce jsou zatím nadšené, lidé rádi experimentují. Když vidíte, jak se váš třináctiletý bratranec posouvá od hraní PC her k výuce programování a vaše babička sleduje místo televize přednášky na TEDu, věříte, že změna je možná. Je to jen otázka motivace a dostupnosti. Takových příběhů uslyšíme již brzy více.“

Hlavní novinky