Přejít na hlavní obsah

Univerzita se díky CERPEK stará o rozvoj svých zaměstnanců

CERPEK Masarykovy univerzity nabízí programy a workshopy zaměřené na vedení lidí a osobnostní kompetence.

Ilustrační foto.

Centrum rozvoje kompetencí Masarykovy univerzity (CERPEK) nesoustředí svou práci jen na vyučující. Akademickým i neakademickým pracovníkům nabízí také programy a workshopy pro rozvoj osobnostních kompetencí a kompetencí k vedení lidí. V nich najdou zájemci celou řadu workshopů zaměřených na vedení lidí, vystupování, argumentaci i work-life balance.

„Ze vzdělávacích akcí, výstupů z individuálních plánů rozvoje zaměstnanců a z pravidelných diskusí s koordinátory rozvoje a vzdělávání (L&D koordinátoři) na fakultách a ústavech víme, že u akademických i neakademických zaměstnanců sílí potřeba posouvat se dopředu v tématech osobnostního rozvoje. Často vnímají tuto oblast jako základní pilíř pro rozvoj dalších profesních a odborných kompetencí,“ uvedla Iva Lízalová, vedoucí Oddělení rozvoje osobnostních kompetencí CERPEK.

I proto zájem o posíleních osobnostních kompetencí mezi lidmi na univerzitě roste. V jarním semestru 2024 připravilo centrum 28 vzdělávacích akcí z této oblasti, které navštívilo 324 lidí. Většinu z nich tvořili neakademičtí pracovníci, mezi účastníky se ale objevili také vědečtí pracovníci či doktorští studenti. Podobně roste zájem také o manažerské programy, které byly v jarním semestru tři a zúčastnilo se jich 36 lidí.

Z rozvojových aktivit byl na jaře největší zájem o workshopy na témata: jak asertivně vyjednávat, jak zůstat sebejistý v náročných situacích, jak předcházet vyhoření, jak přesvědčivě argumentovat, work-life balance, efektivní řízení stresu, jak zaujmout a získat publikum a jak dobře prezentovat.

„Přes 97 procent účastníků, kteří nám dali zpětnou vazbu, by absolvovanou vzdělávací akci doporučilo svým kolegům,“ podotkla Jitka Vidláková z CERPEK. Účastníci oceňovali zejména možnost sebereflexe, věcnost s dostatkem praktických ukázek a také výbornou připravenost lektorů, kteří dokáží udržet pozornost a také upravovat a doplňovat akce podle potřeb účastníků.

Rozvojové aktivity oceňovali i účastníci programu Manažer. „Struktura programu v podobě šesti celodenních setkání je dobrá v tom, že umožňuje plné ponoření do jednotlivých témat, která jsou řešena. Program probíhal v omezené skupině, to umožnovalo velkou otevřenost a opravdu aktivní zapojení. Mimořádně hodnotná byla výměna zkušeností a přístupů,“ uvedla vedoucí Ústavu klasických studií Filozofické fakulty MU Katarina Petrovićová, která se do programu Zkušený manažer přihlásila v návaznosti na absolvování programu Začínající manažer.

Pro absolvování manažerských programů CERPEK se rozhodla kvůli převzetí vedení pracoviště. „Jako typický akademik jsem pro to neměla zvláštní kvalifikaci a vnímala jsem velký osobní deficit v oblasti řízení. Pokud jsem chtěla dobře dělat svou práci, vést ostatní, musela jsem nezbytně nutně začít u sebe. V programu pro mě osobně bylo nejcennější hledání řešení modelových situací, zejména potenciálně konfliktních,“ dodala Petrovićová s tím, že přístup zkušených lektorů byl vysoce profesionální. 

Jeden z velkých přínosů programů pro vedoucí pracovníky a workshopů osobnostního rozvoje vidí Jitka Vidláková také v tom, že se v jejich rámci setkávají akademičtí a neakademičtí pracovníci napříč univerzitou. „Může to výrazně prospět celé univerzitě, především proto, že se tak zlepšuje komunikace a porozumění mezi těmito dvěma skupinami a dosahuje se tak efektivnější spolupráce, neboť obě strany lépe chápou své role a potřeby.“

Jako další přínosy tohoto uspořádání zmiňuje Vidláková také sdílení různorodých pohledů na problémy a výzvy, kterým univerzita čelí, což může vést k inovativním řešením nebo posilování týmového ducha budování silnějších vztahů mezi různými částmi univerzity. „Workshopy navíc podporují vzájemné učení. Různé dovednosti a znalosti, které akademičtí a neakademičtí zaměstnanci mají, se mohou na těchto setkáních efektivně sdílet, čímž se zvyšuje celková úroveň kompetencí všech účastníků.“ Propojování akademické a neakademické sféry univerzity podporuje vytváření inkluzivního prostředí a zvyšuje motivaci zaměstnanců.

V podzimním semestru připravil CERPEK 35 workshopů osobnostního rozvoje. „Většina z nich je už nyní zaplněná, ale zájemci se mohou hlásit jako náhradníci. Doporučuji také sledovat stránky centra, kde v programu RŮST budeme koncem prosince zveřejňovat nabídku workshopů na jarní semestr,“ doplnila Lízalová.

Program Manažer pak chystá centrum opět na jarní semestr a doporučuje sledovat kalendář akcí CERPEK. Novinky, aktuální nabídku aktivit, inspiraci a pohledy do zákulisí centra pak najdou zájemci nově také na sociálních sítích FacebookLinkedIn.

Hlavní novinky