Ve Spojených státech není vůbec obvyklé, aby si vyučující stoupl před třídu a něco celou hodinu vykládal. Tak popisuje tamější akademickou kulturu Lurene Contento z americké John Marshall Law School, která přijela vyučovat na Právnickou fakultu MU. „Hodiny vedeme naopak velmi interaktivně. Ptáme se na hodně otázek a studenti pak zase kladou dotazy nám,“ popisuje.
Velký důraz se dává na zvládnutí konkrétních dovedností. „Učíme se jak psát, jak se orientovat v textech, jak argumentovat a přesvědčovat nebo jakou zvolit strategii při jednání,“ potvrzuje Contento, která tyto dovednosti učila v minulém týdnu právníky na brněnské letní škole právního psaní. „Vaši studenti zbožňují interakci i náš způsob učení, protože je to pro ně něco absolutně nového,“ říká.
Americký právní systém se sice celkově dost liší od kontinentálního evropského, některé dovednosti ale potřebují všichni stejné. „Například vyjednávání,“ vyjmenovává vyučující a pokračuje ve srovnání: „Byť ve Spojených státech je vše možná konfliktnější. Advokáti se tam v soudní síni chovají jako největší nepřátelé, i když mimo soudní síň jsou třeba skvělí kamarádi.“
A jak dodává její kolegyně Mary Nagel z John Marshall Law School – mimochodem druhé nejlépe hodnocené škole na právní psaní v Americe z téměř dvou set škol –, přestože neznají přesně český soudní proces, předávané myšlenky a vědomosti si studenti mohou snadno adaptovat pro místní podmínky.
„V Americe se stává čím dál důležitější v právních sporech použití případových studií a jejich analýz. To se děje i tady,“ hodnotí Lurene Contento. Rozdíl mezi jejich právním psaním proti českému je ale stále dost velký. „V USA používáme na mnohé úkoly jednotné formuláře, které používají všichni od advokátů po soudce. A je jednoduché se v nich zorientovat. Pro české studenty, kteří k nám přijíždějí v rámci mezifakultní výměny z brněnské právnické fakulty, je to ale něco naprosto nového,“ vysvětluje.
Škola, co nemá v Evropě obdoby
Letní škola právního psaní se v Brně koná už potřetí. „V evropském měřítku je naprosto unikátní tím, že kombinuje a srovnává americký s evropským přístupem k aplikaci práva. Takto ucelený kurz se jinde nekoná,“ tvrdí vyučující právnické fakulty David Sehnálek.
Anglicky vyučovaný čtyřdenní kurz letos hostil sedm přednášejících a tři desítky studentů. Z toho třetina pochází z Rakouska, další část ze zahraničních zemí jako Turecko, Maďarsko, Slovensko či Nizozemsko, nechybí ani studenti čeští. Účastníci se samozřejmě pokaždé dozvědí něco nového, vyučovaná témata se ale částečně opakují.
„Studenti byli například velmi překvapení z toho, že někteří soudci ve Spojených státech jsou úzce napojeni na politické strany, protože jsou voleni ve veřejných volbách,“ prozrazuje docentka Kim Chanbonpin, která na semináři studentům vysvětlovala rozdíly mezi americkým a evropským systémem. Také jim radila s tím, jak najít a zorganizovat si právní zdroje. „Překvapilo mě, že 85 procent studentů letní školy se přihlásilo k tomu, že stále hledají převážně v knihách, to je naprosto odzbrojující,“ vykládá po skončení lekce u dveří. „V Americe je to přesně naopak, všichni používají jen elektronické zdroje a na knihy nesáhnou.“ A dodává, že kombinovat obojí není špatné – zatímco online materiály nemusí být mnohdy tak kvalitní, ty papírové zase mohou rychle zastarat.