3. díl seriálu: Kariérní centrum MU radí
Na trhu práce je více než půl milionu uchazečů o zaměstnání. Personalisté ale netuší, jací jsou. O některých si mohou najít informace na internetu. Jinak ale ví jenom to, co jim o sobě zájemci o místo řeknou, ať už v životopise nebo na přijímacím pohovoru. Práci získá ten, kdo se před personalistou dokáže předvést v tom nejlepším světle.
Mezi vašimi vrstevníky je mnoho těch, kteří jsou stejně schopní jako vy. Abyste je překonali, musíte umět prodat své dovednosti. Na cestě k vytouženému povolání vás čekají přinejmenším tři zastávky. Průvodní dopis, který rozhodne, zda personalista otevře životopis. Životopis (a případný motivační dopis), jenž rozhodne o tom, zda budete vůbec pozváni na přijímací pohovor. A pak tedy pohovor, který rozhodne, zda dostanete práci.
Průvodní dopis by měl být krátký (max. dva odstavce), uctivý a měl by v něm zaznít důvod, proč by měl personalista chtít právě vás. Například: Vždy jsem chtěl pracovat ve Vaší firmě / Mám za sebou dva roky zkušeností na této pozici / Těší mě pomáhat lidem a to budu moci na této pozici dělat.
Životopis je v podstatě sumář důvodů, proč by vás někdo měl zaměstnat. Musí být krátký, přehledný, zajímavý a hlavně perfektně zpracovaný. V životopise by se určitě mělo objevit: jméno, příjmení a kontaktní údaje. Nesmí chybět reprezentativní fotka.
Nezapomeňte na školu, kterou jste vystudovali. Pokud za sebou máte vysokou školu, už nemá smysl uvádět, že za sebou máte střední, pokud se tedy nejednalo o speciální školu důležitou pro budoucí práci, např. škola grafického designu, když se hlásíte na pozici grafika/grafičky. Uveďte všechny praxe a stáže, které jsou relevantní pro danou práci, i své obecné dovednosti – jazyky, kterými mluvíte, počítačové dovednosti, řidičský průkaz apod. Měkké dovednosti napište, pouze pokud je můžete nějak doložit (ať už certifikátem z kurzu, nebo příkladem konkrétní činnosti, kde jste dovednosti využili).
Po formální stránce by váš životopis neměl být delší než dvě strany. Měl by být logicky strukturovaný, neměly by v něm být gramatické chyby a na jeho konci by mělo být uvedeno datum (životopis by neměl být starší půl roku). Pokud se hlásíte na kreativní povolání, dejte svému CV zajímavý grafický kabát. Zvýšíte tak své šance, že si vás personalista všimne.
Životopis by také měl být vždycky přizpůsobený pozici, na kterou se hlásíte. Neuškodí mít jedno CV, do něhož napíše všechno o sobě. Z tohoto vzoru pak vždycky vyberete střípky relevantní pro konkrétní pozici a rychle si uděláte nový.
Více se dočte v dalších dílech seriálu:
1. díl: Cesta za zaměstnáním začíná u poznání sebe sama
2. díl: Firmy hledají všestranně rozvinuté zaměstnance
3. díl: Ukažte zaměstnavateli, co skutečně umíte