lékařské fakulty, která může sloužit jako dobrý příklad toho, jak se dá taky rozvíjet nadání.
Karolína Tkáčová měla doma malý dětský mikroskop už od šesti let. „Koupila mi ho babička k narozeninám. Nechtěla mi dávat hlouposti, tak pořídila tohle. Mám ho dodnes,“ vzpomíná s úsměvem medička z prvního ročníkuSama Karolína se přízvisku „talentovaná“ brání. „Znám spoustu nadanějších lidí, já sama jsem si spíš všechno vydřela.“ Dnes už vysokoškolačka se ještě jako gymnazistka zapojila do projektu Akademie věd s názvem Otevřená věda. Středoškolákům umožňuje přičichnout i přes nízký věk ke každodenní práci vědců.
Karolína se tak dostala do laboratoří biochemického ústavu lékařské fakulty, kde pod vedením jedné z odborných asistentek pracovala na výzkumu s názvem Sledování poškození DNA v podmínkách oxidačního stresu metodou elektroforézy jednotlivých buněk. „Někdy ve druhém ročníku jsem s kamarádkou začala chodit na cyklus přednášek různých vědců, kde jsem se nadchla pro vědu a hlavně výzkum kmenových buněk,“ vzpomíná Karolína.
Celý cyklus končil nabídkou, že účastníci mohou začít pracovat na vlastním badatelském projektu. Do tohoto programu se absolventka gymnázia v brněnské části Bystrc ještě nedostala, do projektu Akademie věd už ale ano.
Každý týden od poloviny třetího ročníku až do maturity docházela do laboratoří a pracovala s lidmi a nástroji, ke kterým by se standardně měla dostat až o několik let později. „Oproti střední škole, kde se dělaly pokusy tak maximálně s peroxidem vodíku, to byl šok. Když se řeklo, že je něco mutagenní, tak jsem jenom koukala,“ směje se studentka, jíž se k překvapení z nových úkolů přidalo i zcela nové prostředí. V době, kdy se do laboratoří dostala, už se totiž postupně vytvářela ta pravá tvář bohunického kampusu.
V novém prostředí se však adaptovala poměrně rychle. „Pomohlo mi, že mě ostatní vzali hned mezi sebe. Měla jsem i svoje pracovní místo, takže jsem si připadala, že tam skutečně patřím,“ pochvaluje si Karolína.
Svůj výzkum nakonec představila i na konferenci, kam se sjeli odborníci z celé republiky. „Vystoupit před všemi těmi kapacitami pro mě nejdřív bylo nepředstavitelné, ale nakonec jsem to přežila a měla z toho všeho skvělý pocit.“
Ačkoliv ji práce v laboratoři chytla, touhu zkusit medicínu cítila Karolína ještě větší. Jako lékařka v nemocnici nebo ve vlastní ordinaci se dnes ale nevidí. Kdyby to šlo, nejraději by se dala na reprodukční medicínu, ve které se spojují všechna její oblíbená témata – medicína, výzkum a také genetika.
Když vzpomíná na čas strávený v laboratořích, mluví i o tom, jak jí pomohlo, že jí podporovala rodina. „Už jenom to, že se máma ptala, co jsme dělali, a měla radost, když se nám povedl pokus, mi pomohlo,“ zdůrazňuje medička atmosféru v rodině.
U spolužáků se reakce na mimoškolní aktivity s postupem času měnily. „Když jsem nejdřív docházela na přednášky, tak jsem cítila, že některým přijde divné, že kromě školy ještě někam v pátek odpoledne chodím. Když jsem se ale dostala do laboratoří, tak mi už fandili,“ vzpomíná.