Přejít na hlavní obsah

Dva učitelé Masarykovy univerzity dostali medaile ministerstva školství

U příležitosti Dne učitelů cenu převzali Ivan Foletti z Filozofické fakulty MU a Eduard Hofmann z Pedagogické fakulty MU.

Ivan Foletti vymyslel a uskutečnil výukový projekt, při kterém loni na jaře podnikl i se studenty čtyřměsíční cestu po francouzských středověkých památkách.

Medailí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 1. a 2. stupně byli dnes spolu s několika desítkami dalších učitelů z celého Česka oceněni dva vyučující Masarykovy univerzity. Medaili 1. stupně za celoživotní přínos v oblasti výuky geografie získal Eduard Hofmann z Pedagogické fakulty MU. Medaili 2. stupně dostal v nepřítomnosti Ivan Foletti, vyučující dějin umění, a to za ojedinělý výukový projekt Stěhovaví historici umění.

Hofmann platí v odborných kruzích za významnou osobnost didaktiky geografie a teorie a praxe terénního vyučování. Inicioval založení odborného pracoviště fungujícího od roku 1996 v Jedovnicích, které se zaměřuje na integrovanou terénní výuku nejen zeměpisu, ale i ostatních přírodovědných i společenskovědních oborů. Hofmann je také spoluzakladatelem a organizátorem zeměpisných olympiád na národní i mezinárodní úrovni a celý profesní život se věnuje rozvíjení teorie a praxe geografického vzdělávání.

„Téměř třicet let se snažím vést studenty k tomu, aby zeměpis neučili jako drilování suchých faktů, ale jako předmět o praktických souvislostech mezi přírodou a společností,“ komentoval Hofmann svoje ocenění.

Eduard Hofmann platí v odborných kruzích za významnou osobnost didaktiky geografie a teorie a praxe terénního vyučování.

Spolu s ním cenu obdržel ještě jeden zástupce Masarykovy univerzity, vyučující dějin umění Ivan Foletti. Ministerští hodnotitelé vyzvedli jeho neotřelý pedagogický přístup. Foletti totiž vymyslel a uskutečnil výukový projekt, při kterém loni na jaře podnikl i se studenty čtyřměsíční cestu po francouzských středověkých památkách. Napodobili tak cesty poutníků, které se běžně odehrávaly před staletími a to všechno proto, aby se vžili do jejich způsobu vnímání umění a architektury.

„Medaili vnímám jako ohromnou poctu, která však nenáleží pouze mně. Nic by nebylo možné bez studentů, kteří přes všechny těžkosti celou cestu šli a bláznivě se pro ni nadchli. Celý projekt jsem chápal a stále ho vidím jako místo diskuse a dialogu, kde vyučující hraje jen jednu z rolí. Chtěl bych také vyjádřit obrovskou vděčnost univerzitě, která je neuvěřitelnou a otevřenou institucí. To, co jsme podnikli, by bez podpory na různých úrovních nebylo možné,“ uvedl Foletti, kterého těšil také zájem veřejnosti, jenž celý projekt vyvolal.

„V době, jako je ta naše, je třeba společně přemýšlet nad minulostí, kdy se setkávaly národy a společně tvořily to, čemu dnes říkáme Evropa. Tímto směrem bych moc rád pokračoval dál, a pomáhal tak stavět – na hranici mezi obory a v intenzivním dialogu se studenty všech generací – most mezi univerzitou a společností,“ doplnil historik umění.

Také proto chystá s kolegy a studenty na 10. května další tematický večer v Univerzitním kině Scala. Krátké filmy a přednáška otevřou téma kulturní genocidy a důležitosti památek pro člověka. Tentokrát už ovšem nepůjde o Francii, ale o Kavkaz.

Hlavní novinky