Přejít na hlavní obsah

Nepostradatelní: E-prezenčku jsme vytvořili za čtyři dny

Už třikrát řešila Národní knihovna zpřístupnění digitalizovaných dokumentů v době koronaviru. MUNI se proto loni na podzim rozhodla vytvořit vlastní e-výpůjčku pro své studenty a zaměstnance.

Vlastimil Krejčíř z Ústavu výpočetní techniky.

Knihovnicko-informační centrum se stará o chod knihovních online služeb na univerzitě. Jeho členem je i Vlastimil Krejčíř, který se podílel na spuštění e-prezenčky a e-výpůjčky.

Krejčíř je analytikem IT v Ústavu výpočetní techniky. Svou roli tam popisuje jako součást velkého soukolí, které uvádí v pohyb všechny knihovnické systémy, které na MU existují.

Každé ráno sedne k počítači a řeší provozní záležitosti spravovaných serverů, i když velká část procesů běží automatizovaně. Pak zkontroluje, jestli nepřišly od uživatelů hlášky problémů či dotazy, které je potřeba akutně řešit. Až pak se může věnovat rozvoji systémů, které má na starosti.

„S kolegy se staráme o fungování knihoven MU z IT pohledu. Máme na starosti knihovní systém Aleph, elektronické informační zdroje i se vzdáleným přístupem k nim, vyhledávací službu Discovery, fakultní digitální knihovny a také e-výpůjčku,“ vypočítává Krejčíř. Kromě správy těchto služeb se zabývá otázkou dlouhodobé archivace digitálního obsahu. To obnáší třeba rozhodnutí, kde a v jakých formátech digitální data ukládat, aby za nějakou dobu nebyla s novými typy médií nepoužitelná.

E-prezenčka přes víkend

Když se loni na jaře uzavřely knihovny, rozhodli se pracovníci knihovnicko-informačního centra zpřístupnit naskenované knihy studentům online. Museli se při tom ale vypořádat s celou řadou překážek a výzev.

Část fondu už byla tou dobou knihovníky naskenovaná a uložená v PDF, svaz autorů měl ale požadavek na zabezpečení obsahu proti stahování. Museli jsme tedy přistoupit mimo jiné k rozsekání všech PDF dokumentů na jednotlivé stránky, které bude možné lépe chránit a studentům zobrazovat jednotlivě,“ líčí informatik.

To znamenalo během krátké doby zpracovat zhruba 15 tisíc dokumentů. Krejčířovi kolegové zprovoznili server, který během jednoho dne zvládl objemnou operaci provést, další zase pomáhali s napojením na systém Aleph.

Minulý rok na podzim, s druhou vlnou koronaviru a opětovným uzavřením knihoven a studoven, pak přišla nová výzva. Protože v té době nebyla uzavřená dohoda se svazem autorů, musel nejprve tým univerzitních právníků pod vedením prorektora Radima Polčáka vymyslet, jak novou e-prezenčku legálně uchopit.

Padlo nakonec rozhodnutí, že si studenti budou elektronická vydání knih pouze „e-půjčovat“. Jedno vydání si přitom může v jeden moment půjčit jen jeden student.

„Z programátorského hlediska to není triviální změna, znamenalo to spoustu problémů,“ vzpomíná Krejčíř. Světlo světa ale spatřila e-výpůjčka verze 2 opět v podstatě přes víkend.

Hlavní novinky