V rámci projektu financovaného se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA 2 připravil multidisciplinární tým z Filozofické fakulty MU, tvořený andragogy, psychology, pracovním lékařem a kinantropologem, webový portál pro učitele s názvem Vitální učitel. Pedagogové na něm najdou informace týkající se podpory jejich pracovní schopnosti, prevence stresu nebo syndromu vyhoření.
Na webových stránkách pracují na fakultě už od roku 2020, obdobný web pro učitele dosud neexistoval. Většina informací na něm je sice dohledatelná na internetu, ale sdílené na webu Vitálního učitele mají jistou výhodu: Jsou prověřeny odborníky, takže se návštěvníci stránky mohou na jejich kvalitu spolehnout. „Hlavním cílem webu je podpořit pracovní schopnost učitelů, jejich duševní pohodu a předcházet syndromu vyhoření. Stránky přináší řadu praktických informací a odkazů z této oblasti. Členové našeho týmu se ale také velmi dobře orientují ve své oblasti a byli proto schopni doporučit řadu zajímavých zdrojů, jejichž dohledání na internetu je časově náročné, a ke kterým by se učitelé možná nikdy vlastními silami nedostali,“ říká vedoucí projektu Petr Hlaďo z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty.
To, že pedagogové web s podobnými informacemi potřebují, si tým odborníků ověřil díky předchozímu výzkumu. „Zjistili jsme, že se čeští učitelé ve velké míře potýkají se syndromem vyhoření a v rámci výkonu učitelské profese je na ně kladena řada požadavků, s nimiž se musejí vypořádat,“ vysvětluje Hlaďo pohnutky k vytvoření webu, který je zároveň praktickým rozcestníkem na další zdroje informací.
Jednou z kapitol webu je i záložka „otestujte se“, která odkazuje na dostupné testy, které by mohly učitelům ukázat, jak na tom jsou například se syndromem vyhoření, pracovní schopností nebo zdravým životním stylem. „Člověk má o sobě někdy zkreslené představy a dostupné testy by je mohly alespoň částečně korigovat. Nejde však o testy standardizované. Pokud by učitel, návštěvník našich stránek, pociťoval potřebu dozvědět se o sobě více do hloubky, pak je vhodnější vyhledat psychologa,“ doporučuje Hlaďo.
Web Vitální učitel je a bude i nadále pravidelně aktualizován, rozšíří se ještě o odkazy na instituce a odborníky, na které by se mohli učitelé při řešení problému obrátit. „Věříme, že si učitelé náš web oblíbí a budou se na něj vracet, aby si udržovali přehled o zdravém životním stylu a možnostech, jak pracovat na svém duševním i fyzickém zdraví,“ dodává vedoucí projektu.
Pedagogové, kteří řeší nějakou „nepohodu“ mohou v blízké době najít pomocnou ruku také v modifikovaném finském vzdělávacím programu Towards Successful Seniority, v českém prostředí nazvaný Profesní seniorita, který tým z Filozofické fakulty MU připravuje s partnerem projektu Age Management. V něm se budou moci učitelé naučit rozvíjet dovednosti pro řízení své kariéry, zvládat změny, kurz u nich podpoří duševní pohodu a úspěšné vykonávání práce učitele.