Procvičit si učení a připravit se na pohodový nástup do nového školního roku, dát ukrajinským dětem možnost vylepšit si češtinu, vydovádět se při pohybových a kreativních aktivitách a užít si zábavu s novými kamarády. To vše nabízí Letní škola doučování, kterou organizuje Dobrovolnické centrum MUNI POMÁHÁ ve spolupráci s Pedagogickou fakultou MU.
Letní škola doučování je dobrovolnický program, který vznikl s cílem zmírnit narůstající rozdíly ve vzdělání mezi dětmi na prvním stupni základních škol, mimo jiné způsobené distanční výukou v průběhu pandemie covidu. Primárně je určena dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí, například dětem cizinců a samoživitelek. „První její ročník se konal v srpnu 2021, a to i díky aktivním zaměstnancům z Filozofické a Pedagogické fakulty MU. Rozvinuli jsme také spolupráci s Katedrou sociální pedagogiky, která nám pomáhá nejen s organizací, ale i personálním zajištěním v expertních oblastech,“ přiblížila koordinátorka MUNI POMÁHÁ Daniela Vonbauer.
Na organizaci letní školy se podílí tým MUNI POMÁHÁ, odborníci z katedry pedagogiky a další dobrovolníci. Mezi nimi jsou studenti z různých fakult a oborů Masarykovy univerzity, ale také pracující absolventi. „Studenti katedry pedagogiky si mohou na letní škole splnit i praxi, ale většina z nich pomáhá nad rámec školních povinností. V rámci výuky mají na katedře předmět, v němž doučují děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. I díky tomuto kurzu mají vytvořenou databázi čítající okolo šesti stovek žáků, s nimiž jsou ohledně doučování dlouhodobě v kontaktu. Na letní školu potom oslovují děti, na které se během roku nedostalo,“ upřesnila Zuzana Dvořáková z Katedry sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU. Dodala, že katedra také úzce spolupracuje s neziskovými organizacemi jako Vesna a IQ Roma a také s institucemi státní správy jako OSPOD.
V prostorách Masarykovy univerzity se při letošním ročníku školy vystřídá přes padesát dětí ve dvou týdenních turnusech. První turnus se uskutečnil minulý týden od 14. do 18. srpna, druhý navázal v tomto týdnu od 21. do 25. srpna. „Máme tady i několik dětí s odlišným mateřským jazykem, pro které je často čeština až třetím dorozumívacím jazykem. V prvním turnusu to byli například kluci z Indie a Nepálu nebo mongolská dvojčata, z nichž chlapeček je navíc nedoslýchavý a používá znakový jazyk. Školy doučování se účastnily také sestry ze Sýrie, které česky vůbec neumí,“ vyjmenovala koordinátorka MUNI POMÁHÁ Adéla Bednaříková.
Právě syrské sestry, osmiletou Mirnu a devítiletou Layan, měl v programu letní školy celý týden nejvíce na starosti dobrovolník Max Krejčí. „Holky jsou moc šikovné. Společně je doučujeme češtinu a velmi rychle nabírají slovní zásobu. V Brně sice žijí už rok, ale doma mluví pouze arabsky, takže umí jen pár základních slov. Jejich maminka, která česky mluví, proto chce, aby se holky v češtině co nejvíc zdokonalily,“ přiblížil student angličtiny a ruštiny na Pedagogické fakultě MU, který na letní škole absolvuje svoji povinnou praxi.
Loni poprvé škola přivítala i ukrajinské děti, které v důsledky války musely opustit své domovy. Celkově se jich letos školy účastní devatenáct, jedenáct v prvním a osm ve druhém turnusu. Jedním z nich je i osmiletý Ivan, který půjde po prázdninách do třetí třídy na ZŠ Krásného v Brně-Židenicích. „Jsem na letní škole už potřetí, mám tady i o dva roky starší sestru Innu. Nejvíc mě bavila matematika. A taky když jsme si do cestovatelského deníku kreslili africké vlajky. Ty znám skoro všechny díky hře, kterou mám staženou v mobilu. Taky mi moc chutnají obědy, třeba rizoto nebo sýrový řízek. A super je, že si vždycky můžeme i dvakrát přidat,“ vyjmenoval Ivan a dodal, že hned po skončení letní školy odjede s rodiči na Ukrajinu, kde zůstali jeho prarodiče.
Společným tématem letošního ročníku školy je pro oba turnusy Cesta kolem světa. Každý den se tak děti při aktivitách přenášejí na jiný kontinent a věnují se činnostem a tématům, které se s ním pojí. „Na úvodním setkání jsem před děti předstoupil v klobouku coby cestovatel, který přišel o svůj cestovatelský deník, a postupně by ho rád dal znovu dohromady. S dětmi tak po celý týden deník nově vytváříme, dáváme do něj všechny společné výtvory jako třeba indiánskou čelenku,“ popsal dobrovolník Josef Červinka, který v září zahájí třetí ročník studií na Pedagogické fakultě MU. Letní školu doučování si vybral i proto, že nabízí větší pestrost aktivit s dětmi než běžná praxe ve škole.
V dalším programu si děti třeba zatancovaly africké tance, zastřílely z luku, vyrobily australský domorodý hudební nástroj didgeridoo, učily se jíst čínskými hůlkami nebo trénovaly chůzi jako gejša.
Celodenní program Letní školy doučování zahrnuje dopolední a odpolední blok doučování, pohybové aktivity venku a klidnější část v podobě tzv. reflektivního kolečka. Při něm děti sedí v kruhu a sdělují své emoce, učí se pochválit či naopak ovládat vztek. Děti mají od organizátorů zajištěný i oběd v menze MU. Svačiny zase připravují lidé s duševním onemocněním z centra Práh Jižní Morava. Děti dostávají také pomůcky do školy a drobné upomínkové předměty.