Noel Curran, generální ředitel Evropské vysílací unie (European Broadcasting Union, zkráceně EBU) vystoupil v sále Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v minulém týdnu s přednáškou o budoucnosti veřejnoprávních médií v Evropě. Místnost se zaplnila studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky z fakulty sociálních studií a Ústavu filmu a audiovizuální kultury na filozofické fakultě. Přednáška byla pořádána ve spolupráci s Českou televizí.
Noel Curran zahájil přednášku prezentací se statistikami o publiku veřejnoprávních médií a představením EBU, která veřejnoprávní média zastupuje. Předtím, než se stal jejím generálním ředitelem, pracoval Curran jako novinář. „Byla to pro mě fascinující kariéra. Každý den byl jiný, dělo se stále něco nového,“ připomněl své začátky. Svou prezentaci pokračoval pojednáním o důvěře ve veřejnoprávní média. „Důvěra je ve většině evropských zemí na svém historicky nejnižším bodě, stejně jako důvěra v novinařinu obecně. Víc než polovina populace jim nevěří,“ komentoval. Stále těžší je to podle něj v době sociálních sítí a s nástupem umělé inteligence. Dodal také, že jeho největší starostí je, jak zaujmout mladší publikum.
Dále Curran ukázal graf s údaji, ke kolika procentům mladých lidí z dané země se dostane obsah veřejnoprávních médií. Evropský průměr je 68 procent mladých lidí. V Česku je to ale jen 48 procent, zatímco v Belgii, která se umístila na prvním místě, to je 92 procent. Proč tomu tak je, zajímalo Sam Hynčiců z Mediálních studií a žurnalistiky. „V Belgii se veřejnoprávní média víc soustředí na sport a zábavu,“ odpověděl Curran. Studenty také vyzval k tomu, aby se přihlásili, pokud sledují jako zdroj informací televizi, nebo čtou online média. K televizi se přihlásilo pouze několik rukou, zato k online médiím téměř všechny. „Dozvěděla jsem se, že evropská veřejnoprávní média mezi sebou mají rozdíly, ale jejich překážky jsou v zásadě stejné. Potvrdilo se mi, že digitalizace médií je budoucností a že by mohla být blíže, než jsem si myslela,“ doplnila Hynčiců.
V dalších minutách Curran naznačil, že věří, že inovace v podobě nových technologií jsou klíčové. „Nevím, kam míří umělá inteligence, ale televizní produkci a žurnalistiku určitě hodně změní. Minimálně nám sníží náklady na produkci,“ vyhodnotil Curran. „Je důležité mít v redakcích lidi, co se změny nebojí. Debatovat o tom, jestli být pro nebo proti umělé inteligenci, je jako debatovat o Slunci. Je to zbytečné, protože to už tady prostě je,“ dodal. Nástup silně pokročilých zpravodajských AI algoritmů Curran zmiňoval jako fascinující příležitost, která by mohla odbourat webové stránky a aplikace, protože poskytne extrémně personalizovaný zpravodajský servis. Petra Vušku, studenta se specializací na Mediální průmysly a produkci zajímalo, jestli to nebude spíše na škodu. „Když jsem se doptal, jestli to jen neposílí sociální a názorové bubliny ve společnosti, Curran dodal, že toho se vlastně bojí. Přišlo mi, že odpovídal trochu vágně a frázovitě,“ zhodnotil Vuška.
Curran následně zdůraznil, že média by neměla zapomínat na demografii. „Musíme být tam, kde nás lidé sledují. Musíme zahrnovat všechny – mojí obavou je v tomto jít plně digitálním směrem,“ vysvětlil. „Mě zaujala odpověď týkající se toho, že by prostor v médiích měl být poskytnut opravdu všem, nejmenším či společensky neuznávaným minoritám nebo například i populistickým politikům. S tím souhlasím,“ komentovala Sára Bratrů, studentka Mediálních studií a žurnalistiky. Díky přednášce lépe pochopila, jak média reagují na změny trendů a vývoj technologií. „Atmosféra přednášky byla uvolněná a otevřená, velký prostor byl vyhrazen na otázky, což bylo super k rozvinutí obohacující diskuse,“ dodala Bratrů.
Curran povzbudil studující žurnalistiky po přednášce prostřednictvím sociálních sítí, že novinařina je důležitější teď, než kdy byla, a to kvůli dezinformacím, tlaku od vlády, nebo přejímání médií vládami. „Potřebujeme silné a nezávislé novináře víc než kdy předtím,” zakončil generální ředitel EBU.
Autorka článku je studentkou fakulty sociálních studií a členkou studentské redakce Magazínu M.