Oba projekty jsou součástí operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. První z nich označený Integrační modul sekundárního vzdělávání smyslově postižených (IMoSeSP) je součástí opatření 3.1 na podporu regionálního školství a jako partneři se při jeho řešení sešli Masarykova univerzita v Brně, České vysoké učení technické v Brně, Centrum pro zjišťování informací ve vzdělávání (CERMAT), obecně prospěšná společnost Scio, Speciální pedagogické centrum pro postižené děti v Hradci Králové a dvě ze středních škol řešících úkol vzdělávání handicapovaných: Speciální školy pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí a Cyrilometodějská střední pedagogická škola a gymnázium v Brně. Druhý projekt s názvem Integrační modul terciárního vzdělávání smyslově postižených (IMoTeSP) je součástí opatření 3.2 (podpora vysokých škol) a jako partner Masarykovy univerzity v něm vedle Vysokého učení technického v Brně vystupuje Janáčkova akademie múzických umění s letitými zkušenosti v oblasti dramatiky neslyšících. Ze specializovaných pracovišť se na projektu podílí Unie neslyšících Brno a Tyfloservis Brno.
Cílem projektu je vytvořit modul pedagogicko-psychologických a informaticko-technologických služeb propojitelný se stávajícími akreditovanými obory zúčastněných vysokých škol, jehož aplikací se docílí průchodnosti těchto oborů pro osoby se smyslovým handicapem nepostihujícím intelektuální a mentální kapacitu. Součástí obou modulů je definice nezbytných standardů pro komunikaci s osobami se specifickými nároky, tak aby bylo možné se při odborné a později vědecké práci opřít o jisté společné předpoklady, jež se nevylučují s individuálním přístupem ke každému specificky komunikujícímu studentovi.
"Skupina těžce smyslově postižených občanů vytváří podle statistik zveřejněných vládním výborem pro zdravotně postižené občany trvalou složku populace o velikosti 0,5-4 % a je celkovým stavem a způsobem organizace vzdělávání trvale diskriminována. Obecná inovace projektu IMoSeSp i IMoTeSp spočívá v návrhu systematicky monitorovat postupy nezbytné pro adaptaci, ovlivňovat je s cílem standardizace a archivovat takto vzniklé technologie, materiály i organizační opatření pro jejich synchronní i pozdější uplatnění v analogické vzdělávací situaci," řekl v souvislosti se zahájením projektu Petr Peňáz, ředitel Střediska Teiresiás.
Ukončení projektu je plánováno na rok 2007. Konkrétním výstupem projektu budou především veřejné e-learningové kurzy speciálních informačních technologií, matematiky, češtiny a angličtiny, opřené o zmíněné standardy. Dalšími souvisejícími výstupy budou elektronický terminologický slovník českého znakového jazyka (pro oblast matematiky a informatiky), nástroj hlasové analýzy pro podporu sluchově postižených (rozpoznávání spontánní řeči s velkou slovní zásobou pro vizualizaci mluveného textu) a doplňkový software pro hmatovou práci nevidomých v oborech využívajících symbolické zápisy (matematické texty).
Evropský sociální fond, jeden z tzv. strukturálních fondů EU, je součástí sociální politiky EU. Jeho hlavními prioritami jsou rozvoj a podpora aktivní politiky na trhu práce, podpora rovných příležitostí v přístupu na trh práce, podpora a zlepšování školení, vzdělávání a poradenství jakožto součásti politiky celoživotního vzdělávání, podpora kvalifikované, vzdělané a flexibilní pracovní síly, či opatření pro zlepšení přístupu žen na trh práce.
Evropský sociální fond, jeden z tzv. strukturálních fondů EU, je součástí sociální politiky EU. Jeho hlavními prioritami jsou rozvoj a podpora aktivní politiky na trhu práce, podpora rovných příležitostí v přístupu na trh práce, podpora a zlepšování školení, vzdělávání a poradenství jakožto součásti politiky celoživotního vzdělávání, podpora kvalifikované, vzdělané a flexibilní pracovní síly, či opatření pro zlepšení přístupu žen na trh práce.