Mikuláš Bek, prorektor pro strategii a vnější vztahy Masarykovy univerzity


Jak by měla být zachována či zvýšena kvalita vzdělávání na MU při vysokém počtu studentů?

Pokud by byl zachován současný objem a způsob financování univerzit státem, pak je prostor pro zachování kvality, o jejím zvyšování nemluvě, menší než malý. Zdá se ovšem, že se státní politika v tomto ohledu začíná přeci jen měnit a objevují se náznaky diferencovanějšího přístupu k financování škol. Na straně univerzity pak jistě existuje prostor, který je konkrétně zmapován v Dlouhodobém záměru univerzity, kde byla této problematice věnována velká pozornost. Kvalita výuky se musí stát tématem otevřené a institucionálně podpořené diskuse a je třeba zavést institucionální mechanismy napomáhající zvyšování kvality výuky. To se týká například vzájemné návaznosti předmětů v rámci studijních oborů, snahy o odstranění duplicit a překryvů v nabízených předmětech, jasnějších standardů hodnocení studentů v rámci zkoušek, kolokvií a zápočtů či komfortu elektronických opor pro výuku. Zdaleka ne všechno se v oblasti kvality vzdělávání přímo odvíjí od objemu disponibilních finančních prostředků, mnohé závisí i na tom, jak my – učitelé – zvládáme své řemeslo. Kvalitu studia ovlivňuje i to, zda učitel, tak jako tomu bylo v některých případech za mých studií na naší univerzitě, monotónně hypnotizuje studenty předčítáním ze svých skript, či dokáže studenty vtáhnout do diskuse, jež může být i v případě akademických témat, promiňte mi to slovo, jiskřivá.