Strana 5 z 6
Ladislav Janíček, kvestor Masarykovy univerzity
Jak by měla být zachována či zvýšena kvalita vzdělávání na MU při vysokém počtu studentů?
Hlavním tématem je opět konkurenceschopnost, kterou lze měřit kvalitou studentů a úspěšností a uplatnitelností absolventů na trhu práce. Určujícím parametrem kvality školy je bezesporu kvalita našich pedagogů. Měřitelným ukazatelem je zejména počet studentů na pedagoga. Podle charakteru očekávaných učebních výstupů studijních programů určuje tento poměr kvalitu pedagogického působení.
Univerzita je zde však hlavně pro studenty. V oblasti vzdělávání jsme v době poněkud nasyceného zájmu o studium, kdy např. v ČR dnes studuje 60% studiaschopné populace, navíc za podmínek klesající demografické křivky a při rostoucí tvrdosti konkurenčního prostředí. Univerzita bude místo nárůstu počtu studentů více usilovat především o kvalitní, vynikající studenty. To vyžaduje změny v přístupech k řízení a zejména nové formy marketingu. Především proto zdůrazňuji posilování kvality obsahu a struktury studijních programů s cílem dosahovat zvyšování uplatnitelnosti, úspěšnosti a konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce, které stavím jako jedno z hlavních témat. Prostupnost studia, přenositelnost kreditů, možnost studentů utvářet si volbou předmětů optimální profil studia, poradenství a podpora ve studijní oblasti i plánování kariéry, zvyšování uplatnitelnosti absolventů jsou hlavní mnou zdůrazňované momenty vztahu univerzita – student/absolvent.
Bezesporu významně kvalitativně diferencujícící ve vzdělávání jsou však i faktory jiné, jako například provázání výzkumu a výuky, např. přenos výsledků výzkumu do výuky, možnost zapojení studentů do výzkumu aj. Žádoucí je podpora mezinárodní mobility učitelů i studentů.