Co je BrLoH?
Brněnská logická hra je soutěž určená všem studentům základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Smyslem soutěže je především týmová spolupráce, proto byly školy reprezentovány ponejvíce čtyřčlennými, méně již tříčlennými týmy. Velkému finále předcházela celkem tři internetová soutěžní kola, v nichž bylo zveřejněno celkem 30 úloh. Jejich řešení musely týmy odevzdat vždy do týdne od zadání.
Do finálového kola postoupilo sedm nejlepších týmů ze základních škol a sedm nejlepších týmů z gymnázií. V rámci finále mohly týmy řešit až třicet logických úloh různých obtížností, které však musely zdolat v průběhu necelých tří hodin. O tom, že většina úloh nebyla z těch nejjednodušších, jsme se přesvědčili na vlastní kůži a vy to můžete také vyzkoušet – ke stažení jsou zde jak zadání úloh, tak i jejich řešení. Jednotlivé úlohy navíc byly obodovány 2,3 nebo 4 body a týmy měly k dispozici průběžné pořadí, takže bylo možné částečně taktizovat.
Chtěli jsme především zaujmout...
Celá akce se konala pod záštitou Ústavu matematiky a statistiky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity, jehož bývalí i současní studenti soutěž připravili. Bližší informace nám o celé akci podal Michal Bulant, který na Přírodovědecké fakultě působí také jako jeden z koordinátorů projektu NaturTech, pod jehož křídly se BrLoH konal.
Co bylo hlavním důvodem pro uspořádání podobné akce? Napadlo nás, že bychom mohli pro studenty základních škol uspořádat akci, která tu ještě nebyla, a to jak obsahem, tak i formou. Nejčastěji se studenti účastní matematických olympiád, ovšem zapojit do hry logiku spolu s týmovou spoluprací, s tím se ještě, pokud vím, nesetkali.
Brněnská logická hra se letos konala vůbec poprvé, jakou jste očekávali účast? Upřímně řečeno naše odhady byly nižší než realita. V konečném součtu jsme se dostali na 481 soutěžních týmů, což pro nás bylo velmi příjemné překvapení. Věříme, že nejméně takové účasti dosáhne i druhé kolo soutěže, které již nyní organizátoři chystají na letošní podzim.
Ocenění do všech koutů republiky
A jak dopadlo finálové klání? Odměnu za účast a diplom pro svůj tým si odnesli všichni soutěžící, ti nejlepší si pak mohli vybrat věcné ceny z nabídky, která nebyla zrovna malá. Na prvních místech v kategorii základních škol se umístily dva týmy ze ZŠ Karla Čapka v Praze a jeden ze ZŠ Kvasice. V kategorii středních škol a gymnázií vyhrál s přehledem tým z Gymnázia Voděradská v Praze, následovaný dívčí čtveřicí z Klasického a španělského gymnázia Vejrostova v Brně a týmem z Gymnázia Havířov.
Projekt NaturTech je zaměřen na podporu zájmu o studium technických a přírodovědných oborů, které se vyučují na vysokých školách v České republice. Působnost projektu je regionálně omezena na Jihomoravský kraj a kraj Vysočina a je financován z nadlimitní veřejné zakázky „Síť regionálních koordinátorů“, která je součástí Individuálního projektu národního Podpora technických a přírodovědných oborů (IPN PTPO).