Přejít na hlavní obsah

Hosté Multimediálního dne: Klíčem k úspěchu médií je kvalitní obsah

Osobnosti české žurnalistiky diskutovaly na fakultě sociálních studií o budoucnosti médií a povolání novináře.

Jeden z hlavních bodů programu - beseda o práci moderátorů. (zleva) Petr Kubásek, sportovní redaktor a moderátor ČT, Barbora Šichanová, vedoucí moderátorů Radia Wave, a Pavlína Kvapilová, dříve moderátorka ČT.

Na to, jak se budou média vyvíjet v budoucnosti, se pokoušeli odpovědět hosté šestého ročníku Multimediálního dne, který v pátek pořádala katedra žurnalistiky a mediálních studií.

Hned v devět hodin ráno zaplnili středoškolští a vysokoškolští studenti aulu fakulty sociálních studií, kde se konala beseda na téma Zachrání nové projekty žurnalistiku? „Nejsem si jistý, jestli česká žurnalistika potřebuje zachraňovat,“ odpovídá hned v úvodu Robert Čásenský, bývalý šéfredaktor Mladé fronty Dnes a současný šéfredaktor magazínu Reportér.

„Žurnalistiku zachrání jedině dobrý novinář,“ říká Michal Klíma, zakladatel prvního českého čistě tabletového vydavatelství Tablet Media. „Klíčem k úspěchu je dobrý obsah,“ dodává Dany Stejskal, vydavatel hudebního časopisu Headliner. Miloš Čermák, šéfredaktor zpravodajského webu iHned.cz, mu však oponuje: „Obsah už není král. Minimálně královnou se stala distribuce.“

Co obnáší práce novináře v deníku přišla ukázat třeba Mladá fronta Dnes.

Zatímco v aule si hosté debaty pochvalují tablety, které umožňují číst si časopisy z druhého konce světa a umí například přehrát písničku z hudebního časopisu, v atriu fakulty se pomalu shromažďují zástupci médií, aby představili svoji práci - Česká televize, Český rozhlas, Mladá fronta Dnes, Brněnský deník Rovnost i zdejší studentská média, jako je Halas nebo LeMUr. Svůj stánek tu má také Muni, za kterým se chodí středoškoláci radit hlavně o tom, jak dělat školní časopisy.

Pak se studenti přesunují na besedu Život moderátorů s Pavlínou Kvapilovou, bývalou moderátorkou České televize, s Barborou Šichanovou, vedoucí moderátorů Radia Wave, a Petrem Kubáskem, sportovním redaktorem a moderátorem České televize. „Málokdo si dovede představit, jak je moderování náročné povolání,“ shodují se všichni tři. „Moderátoři musí umět dobře improvizovat,“ dodává Kvapilová.

Pavlína Kvapilová na Multimediálním dni vedla workshop o sociálních sítích. „Byla jsem překvapená, jak málo studentů používá Twitter, který je v podstatě zpravodajská agentura s širším záběrem. Mluvili jsme i o vyhodnocování dat přicházejících ze sociálních sítí, což je extrémně rychlá detektivní práce,“ hodnotí Kvapilová workshop.

Televize nekončí
O tom, jaká je budoucnost televize a jestli nevymizí z obýváků, diskutovali zástupci České televize, televize Óčko a portálů Stream.cziSport.cz. „Z výzkumů vyplývá, že lidé zakládají rodinu později, a proto si později kupují i televizi. Klasická televize tak nekončí, mění se pouze technologie a způsob konzumace televizního obsahu. Internet přichází s novou možností. Budoucnost je v přidávání interaktivních prvků,“ myslí si Pavel Kohout, výkonný ředitel sekce Nová média České televize. Dodává, že dokud tu budou kvalitní tvůrci obsahu, bude tu i televize.

Besedy a diskuse doplnily další praktické workshopy. Robert Čásenský, šéfredaktor měsíčníku Reportér, mluvil o kvalitní žurnalistice a o jeho myšlence založit si vlastní médium. „Věnovali jsme se i aktuálním tématům – projevu prezidenta Zemana nebo odchodu novinářů ze slovenského deníku Sme. Líbila se mi atmosféra workshopu,“ hodnotí studentka Dominika Braná.

Program nabídl i praktické workshopy, třeba rozhlasový s Barborou Šichanovou z Radia Wave

Kdo si chtěl vyzkoušet povolání rádiového moderátora, mohl přijít na workshop Barbory Šichanové z Radia Wave. „Workshop byl hodně praktický. Bára nám dala sluchátka, text a museli jsme mluvit. Hned jsme dostali zpětnou vazbu,“ popisuje průběh workshopu studentka žurnalistiky Aneta Přadková.

Se svojí prezentací se blýsklo i naše médium. Šéfredaktor Muni David Povolný představil ideu, která stojí za univerzitním měsíčníkem a zpravodajským portálem a která spočívá v posilování pocitu sounáležitosti uvnitř akademické obce Masarykovy univerzity. Návštěvníky také nechal nahlédnout do redakční kuchyně.

Hlavní novinky