V březnu proběhl v Praze seminář na téma Studenti jako partneři při
řízení vysokého školství. Semináře se zúčastnili také zástupci
z Masarykovy univerzity.
„Řešily se hlavně otázky aktivní účasti studentů na řízení vysokých
škol, jejich vliv při volbě děkanů či rektorů a dotkli jsme se také
zjišťování a zajišťování kvality výuky,“ říká tisková mluvčí Studentské
komory Rady vysokých škol (SK RVŠ) Savina Finardi. Studenti se na
procesu řízení vysoké školy mohou podílet prostřednictvím jednotlivých
akademických senátů, jejich zájem je však mizivý. „Samozřejmě si
neděláme iluze, nejedná se o žádnou masovou záležitost, studenti se
většinou začnou angažovat teprve tehdy, objeví-li se problém, který se
dotkne jich samých,“ říká Finardi. „Ale existuje pár jedinců, kteří
mají o dění na školách zájem,“ dodává.
Jedním z klíčových témat pro současné volební období je otevření
vysokoškolského systému všem věkovým i sociálním kategoriím. Jako
diskriminační je například vnímána věková hranice dvaceti šesti let,
neboť právě tento limit brzdí vytvoření skutečně celoživotního systému
vzdělávání. „Zrušení věkové hranice by umožnilo skutečnou flexibilitu
terciárního vzdělávání a efektivitu strukturovaného studia,“ říká Klára
Poláčková z MU, současná předsedkyně SK RVŠ. Podle ní by studium nemělo
být omezeno věkem, ale počtem let, po které je poskytováno. Doba studia
by zůstala standardní plus jeden rok, nový systém by však umožnil
uchazečům nastoupit i později než bezprostředně po skončení
středoškolského studia. „Tak by mohli potenciální uchazeči před
nástupem do školy například získat pracovní zkušenosti nebo si jen
ujasnit, který obor studovat,“ míní Poláčková.
Vedle věkové diskriminace pak stojí diskriminace sociální. Podle SK RVŠ
by vysokoškolské vzdělání mělo být umožněno i potenciálním studentům ze
sociálně slabších rodin. Nižší příjmy rodiny by neměly být omezením,
a proto se SK RVŠ snaží také o zavedení legislativního systému
studentských půjček, které by pomohly financovat náklady se studiem
spojené. „Studenti by měli mít možnost půjčit si peníze na nízký úrok
a dostávat příspěvky od státu, tuto půjčku by pak podle svých možností
spláceli již při studiu nebo až dostudují a zapojí se do pracovního
procesu,“ uvádí Finardi.
Třetím aktuálním tématem SK RVŠ je podpora doktorského studia, a to
motivací studentů k nastoupení doktorského cyklu a zároveň navýšením
finančních prostředků, které umožní věnovat více času samotné tvůrčí
činnosti na disertační práci.
Mezi dlouhodobé záměry SK RVŠ do roku 2010 pak patří zvýšit
informovanost obyvatelstva o strukturaci vysokého školství či
odstranění dalších bariér, se kterými se studenti stále setkávají, jako
například zvýhodňování studentů mateřské univerzity oproti externím
uchazečům.
V neposlední řadě se pak SK RVŠ snaží o co nejvyšší internacionalizaci
studia, což neznamená pouze vyšší počet zahraničních studentů na
českých univerzitách, ale především mezinárodní srovnatelnost úrovně
studia a uplatnění absolventů.
Studentská komora Rady vysokých škol
Studentská komora Rady vysokých škol (SK RVŠ) funguje od počátku
devadesátých let jako jediná celostátní studentská organizace,
zastupující studenty vysokých škol ČR. Každá vysoká škola, včetně škol
soukromých, zde může mít dva zástupce, kteří jsou voleni vždy na tři
roky. Její současnou předsedkyní je studentka MU Klára Poláčková.