Již počtvrté se na MU konala odborná mezinárodní konference s názvem
SCO 2007 na téma elektronická podpora výuky. Odborníci z České
republiky a Slovenska diskutovali o e-learningu, všech jeho formách,
výhodách i problémech. Konferenci, která se konala na konci května,
letos pořádala Ekonomicko-správní fakulta.
Zatímco pořadatelé předchozích ročníků – Fakulta informatiky,
Pedagogická fakulta a Filozofická fakulta – měli k tématu blízko skrze
tvorbu e-learningu, technologii, metodologii a didaktiku, letošní
pořadatel se tématu dotýkal především masovým využitím nových
technologií ve výuce.
Nově diskutovaným tématem byly videokonference ve výuce a e-learning
2.0. Účastníci se věnovali také sdílení elektronického výukového
obsahu, výsledkům základního a aplikovaného výzkumu, ekonomice a řízení
procesů souvisejících s realizací e-learningových kurzů, jejich
kvalitativnímu hodnocení a standardům e-learningu ve vztahu
k akreditacím studijních programů. Mluvilo se o digitálních knihovnách,
e-learningu v celoživotním vzdělávání, tutorování a kolaborativních
formách práce. Účastníci se podělili také o zkušenosti získané při
řešení různých projektů.
Oficiálně byl spuštěn portál El•dům, na jehož vzniku se podílely
Pedagogická i Filozofická fakulta Masarykovy univerzity. Cílem tohoto
portálu je přinést odborné i laické veřejnosti kvalitní výukový obsah
a e-learningové know-how, obzvláště je pak určen učitelům středních,
vysokých, případně i vyšších ročníků základních škol. Tvůrcům e-kurzů
by měl nabídnout prostor pro publikaci jejich kurzů tak, aby byly
dostupné veřejně všem zájemcům a dále poskytnout možnost elektronického
publikování článků s tematikou e-learningu.
Tento projekt, který představila Pedagogická fakulta MU, je realizovaný
za finanční pomoci Evropských fondů. Cílem bylo vytvořit síť základních
a středních škol, která umožní sdílet nejen zkušenosti, ale především
již hotové výukové objekty – případně jejich „polotovary“ – ve
virtuálním výukovém prostředí Moodle. „Jde o to, aby každý z kurzů mohl
být přesně šitý na míru jednotlivým školním vzdělávacím programům, ale
zároveň aby všichni nedělali všechno,“ řekla Tamara Váňová
z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Vytvořit skutečně kvalitní
e-learningový kurz je totiž časově i finančně náročné, pokud si každý
učitel své materiály obstarává a zpracovává sám, dodala.
V rámci konference byla uspořádána také nesoutěžní přehlídka kurzů
a technických řešení v e-learningu. V této samostatné sekci si mohli
zájemci prohlédnout ukázky e-learningových kurzů ve formě prezentace
nebo jejich přímou ukázkou.
Bližší informace o programu konference, abstrakta a stručné popisy představovaných kurzů jsou k dispozici na webové stránce
http://sco.muni.cz/2007.