Informatik Petr Zvoníček se už během svých studií na Masarykově univerzitě věnoval vývoji mobilních aplikací. K nim se dostal i díky speciálnímu předmětu na fakultě informatiky. Ta totiž před deseti lety – v době, kdy mobilní aplikace nebyly zdaleka vůbec tak rozšířené, jako je tomu dnes – otevřela jako jedna z prvních fakult v České republice kurz Vývoj aplikací pro mobilní platformy.
Petr spolu se třemi spolužáky vytvořil v rámci kurzu mobilní aplikaci iPumpuj sledující ceny benzínu v Česku. Aplikace stále patří mezi nejstahovanější aplikace pro iPhony. Úspěšný projekt mu pak otevřel dveře k práci pro brněnskou firmu Futured, která se zabývá vývojem mobilních aplikací. Odtamtud pak po třech letech zamířil přímo do Spotify.
Získat práci ve Spotify asi nebylo jednoduché. Jak jste se k ní dostal?
Delší dobu jsem zvažoval, že bych chtěl zkusit pracovat v zahraničí. Možná částečně i proto, že jsem byl nadšený z Erasmu v Norsku a chtěl jsem zase někam odjet. Zároveň mám moc rád hudbu a rád chodím na koncerty, takže ve mně postupně vykrystalizovala představa, že by mě lákala práce pro Spotify. Byla to taková kombinace hudby a Skandinávie, což se mi hodně líbilo. Přemýšlel jsem nad tím snad půl roku. Jednou večer jsem vyplnil online přihlášku a pak to šlo ráz na ráz. Když nad tím zpětně přemýšlím, nejnáročnější bylo přesvědčit sám sebe a přihlásit se.
Jak vypadal váš přijímací pohovor?
Hlásil jsem se na pozici vývojáře mobilní aplikace pro operační systém iOS. Přijímací pohovor měl celkem čtyři kola a docela jsem se zapotil. První tři kola byla online. Nejdřív mě čekaly takové techničtější pohovory, které pro mě byly jednodušší. Pak následoval takzvaný values pohovor, kdy manažeři zjišťovali, jakým způsobem pracuju, jestli jsem samostatný, jestli jsem týmový člověk a podobně. To bylo náročné, protože na jejich otázky neexistovala jediná správná odpověď, a těžko se odhadovalo, co chtějí slyšet.
Na poslední, čtvrté kolo si mě už na dva dny pozvali přímo do Stockholmu, takže jsem si mohl prohlédnout kanceláře i samotné město, které mě okamžitě nadchlo. Všechno jsem měl hrazené, letenky i ubytování, což bylo skvělé. Ve Stockholmu mě čekaly čtyři hodinové pohovory, pokaždé s jiným člověkem a na jiné téma – technická tematika, znovu value pohovor i schůzka, na níž jsem měl představit jakýkoliv projekt, který jsem sám vytvořil. Pak následovala hodinová pauza na oběd, kdy jsem poobědval se třemi náhodnými kolegy, kterých jsem se mohl ptát, jaké to je pracovat ve Spotify. To pro mě bylo velmi přínosné. Pak jsem se vrátil domů a asi dva dny nato se mi ozvali, že mě berou, z čehož jsem měl velkou radost. Od začátku jsem se moc nespoléhal, že to vyjde – málokoho pozvou na první kolo. O to větší radost jsem z toho měl.
Ve Spotify už pracujete více než čtyři roky. Co přesně obnáší vaše práce?
Je to hodně rozmanitá a zajímavá práce. Tři roky jsem pracoval v týmu osmi lidí a naším úkolem bylo vylepšovat mobilní aplikaci i prostředí pro nové uživatele. Pracovali jsme na různých částech uživatelského prostředí, od vylepšování vyhledávání až po designování aplikace. Moje práce obnášela hodně programování, ale byly i týdny, kdy se neprogramovalo, ale zpracovávali jsme v celém týmu různé analýzy, jejichž cílem bylo určit, na čem má smysl trávit čas s implementací. Takže jsem si vyzkoušel i další věci jako produktové myšlení i složitý proces rozhodování a hledání nejlepšího nápadu, který je pro produkt nejužitečnější.
Velmi zajímavé bylo také období, kdy Spotify vstupovala na indický trh, který funguje úplně jinak. Například v Evropě je běžné, že uživatelé vyhledávají hudbu podle umělců. V Indii je to ale nejčastěji podle názvu bollywoodských filmů, což je specifický populární žánr, kde je hodně hudby. Nebo vyhledávají podle jména herce, který zpívá na playback. Museli jsme tak vytvářet specifické technické řešení pro Indii. Úplně jiné výzvy jsme měli před sebou, když jsme vstupovali na další jihoasijský nebo jihoamerický trh. To byla také velmi zajímavá zkušenost.
Před rokem jste se přesunul na jinou pozici. Čím se zabýváte teď?
Chtěl jsem se naučit zase něco jiného, a tak jsem se přesunul do úplně jiného týmu, kde vyvíjíme technologie v pozadí aplikace, které zabezpečují její chod a další rozvoj. Byla to velká změna a něco úplně nového. Ale velmi mě to baví. Vytvářím něco, co pomáhá a usnadňuje práci mým kolegům vývojářům a docela se mi hodí, že jsem tři roky pracoval „na druhé straně“. Díky tomu celkem dobře chápu, co mí kolegové pro práci potřebují. Ale chvíli to trvalo, než jsem se zaučil.
Jaké to je pracovat ve Spotify?
Jsem hodně spokojený. Je to naplňující práce, když můžu pomáhat rozvíjet produkt, který používá půl miliardy lidí po celém světě. Patříme mezi jednu z největších světových služeb pro přehrávání hudby a moc mě těší sledovat, jaký dopad má naše práce na lidi. Taky se mi moc líbí mezinárodní kolektiv ve firmě a diverzita. Každý den se potkávám s lidmi z různých kultur a pořád je to pro mě zajímavé. Velmi taky oceňuju, jak se firma snaží rozvíjet a vzdělávat své zaměstnance, neustále máme různá školení na hard skills a soft skills, která nás posouvají dál.
Užívám si i Stockholm samotný, je to skvělé místo pro život. Je to blízko do přírody, okolo města jsou stovky ostrovů a vždycky je tu co dělat. Taky to není zas tak daleko do Česka. Spousta mých kolegů to má domů mnohem dál. Ale za covidu a v době home office to nebylo jednoduché.
Zmiňoval jste, že moc rád posloucháte hudbu. Jak často používáte Spotify?
Vlastně neustále. Každý den si při práci pouštím hudbu přes Spotify. A když zrovna neposlouchám Spotify, tak si doma pouštím vinylové desky. Těch mám ve Stockholmu přes sto. Ale aplikaci Spotify mám moc rád, používám ji už více než deset let a stále pro mě neztratila své kouzlo. Ba naopak – díky práci na jejím zdokonalování dokážu službu docenit mnohem víc než kdy dřív. A mám ji ještě radši.