Přejít na hlavní obsah

I díky studiu na MUNI ovlivňuje školství v rodném Mosambiku

Felizardo Armando Muianga studoval na pedagogické fakultě anglický program Didaktika cizího jazyka. Za excelentní výsledky v doktorském studiu získal cenu prorektorky MU.

Felizardo Armando Muianga.

Ve své doktorské práci se Muianga zaměřil na jazykové hodnocení ve výuce cizích jazyků v Mosambiku. Kladl důraz na formativní hodnocení ve výuce anglického jazyka, jazykovou gramotnost učitelů, koncepci hodnocení a připravenost zapojit se do aktivit souvisejících s hodnocením. Jeho práci vedla Světlana Hanušová, která také získala Cenu prorektorky MU.

Zpracování disertace ale mělo mnohá úskalí. „Když jsem se pro výzkum této oblasti mosambického školství rozhodl, netušil jsem, jakým výzvám budu čelit. Nešlo jen o samotnou složitost studie postavené na smíšených výzkumných metodách, práci mi totiž výrazně zkomplikovala také pandemie coronaviru a neochota učitelů zúčastnit se studie,“ přiblížil Felizardo Armando Muianga, s čím se musel v rámci doktorátu vypořádat.

Zaměřil se na výuku angličtiny na středních školách v mosambickém hlavním městě Maputu. Sbíral jednak data kvantitativní, a to prostřednictvím dotazníku, který vyplnilo osm desítek učitelů, a také kvalitativní data prostřednictvím hloubkových rozhovorů s dvanácti účastníky.

Muianga byl na prezenčním studiu, tedy v České republice, a tak chtěl potřebná data do výzkumu sbírat online. „To však nefungovalo. Odpovědi od potenciálních účastníků výzkumu jsem nedostával, a proto jsem nakonec musel jet do Mosambiku osobně.“

S potřebnými průzkumy a rozhovory se vrátil do Brna, ale po první prezentaci disertační práce jej porota upozornila na některé mezery ve výzkumu, kvůli nimž se do své rodné země vydal ještě jednou. „Hodnotitelé mě povzbuzovali k tomu, abych do své studie doplnil přímá pozorování účastníků ve třídě a zjistil tak, zda to, co říkají v dotaznících a rozhovorech, skutečně v hodinách dělají.“

Malé krůčky povedou k větší změně

Muiangova práce ukázala na nedostatky v připravenosti učitelů cizích jazyků v Mosambiku a podle něj vyvolala v zemi potřebnou reakci. „Stále častěji se setkávám s bakalářskými pracemi, které citují mou disertaci a řeší stejné problémy. Kromě toho jsem se také účastnil několika workshopů s učiteli o hodnocení výuky jazyků, což je zásadní, protože učitelé jsou ti, kdo zavádějí změny v této oblasti,“ uvedl absolvent MU, který nyní působí na Pedagogical University v Maputu na pozici asistenta. Věří, že tyto malé krůčky v budoucnu povedou k větší změně.

Absolvent z Mosambiku strávil v Brně řadu let, na Masarykově univerzitě totiž studoval už magisterský program Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy. Psaní závěrečné práce jej mimo jiné motivovalo k pokračování v doktorském studiu, protože si uvědomil, že v Mosambiku existuje v oblasti jazykového vzdělávání několik přehlížených oblastí.

„Když jsem se rozhodl pokračovat v doktorském studiu, vybíral jsem si mezi Brnem a novozélandskou Victoria University ve Wellingtonu. Kromě předchozí zkušenosti nakonec rozhodly také životní náklady, které jsou v Česku příznivější.“

Na studia v Brně a na Českou republiku má mnoho pěkných vzpomínek. Potkal tady svou ženu a narodila se mu zde dcera. Také rád vzpomíná na kvalitu českého piva, které si vychutnával o víkendech s kamarády.

„Můj pobyt a studium v Brně také formovalo mé vnímání vzdělávání obecně, zvlášť pak otázky týkající se vztahu učitel – žák. V Mosambiku mají učitelé tendenci být autoritativní, což většinou nepřispívá k vytvoření prostředí příznivého pro učení, protože studenti se někdy bojí vyjádřit svůj názor nebo klást otázky,“ dodal Muianga, který se plánuje vrátit do Česka za pracovními příležitostmi.

Hlavní novinky