Samotným diplomem z vysoké školy už dnes zájemci o práci nikoho příliš neoslní a nejlepší je podpořit ho ještě odpovídající praxí. Kde ji při studiu nasbírat? Příležitostí v Brně je spousta a Masarykova univerzita vám je pomůže využít. Ideálním scénářem je, když se vám podaří prokázat své dovednosti už během působení na škole. Proto stále častěji zařazují katedry jednotlivých fakult do studijních programů odborné praxe, kterými podmiňují úspěšné ukončení studia.
A nemusí jít nutně jen o brigády při studiu, výborné zkušenosti můžeš nabrat třeba i při psaní závěrečné práce. Už na bakalářském stupni si to vyzkoušela Anna Šestáková z Ekonomicko-správní fakulty MU, která si díky tomu zvolila pro magistra trochu jiný obor.
„Už na gymnázium mě zajímala matematika a k ní se pak přidala ekonomie jako zajímavý obor, s nímž se člověk dennodenně potkává. Bavilo mě také organizovat různé akce a vést lidi, a když jsem hledala vhodný studijní program, zaujala mě podniková ekonomika, která v sobě zahrnuje management,“ říká Anna s tím, že Masarykovu univerzitu si vybrala díky výborné prezentaci na veletrhu vysokých škol.
Přestože mnohým může znít podniková ekonomika jako hodně praktický obor, Anna šla na univerzitu s vědomím, že ji minimálně v prvních letech čeká spíš teorie a také hodně učení. „Musím ale říct, že mi dala fakulta po praktické stránce mnohem víc, než jsem čekala. Po prvním ročníku nabízí řadu seminářů zaměřených na praxi. Jako studenti jsme v nich měli vždy velký prostor diskutovat o různých případech, vyměňovat si znalosti a zkušenosti a díky tomu se dál vzdělávat.“
Během studia ji začala stále víc bavit statistika a dostala se k datové analytice. Když pak chtěla svou bakalářskou práci zaměřit na nějaký konkrétní úkol, doporučila jí vedoucí práce strojírenskou společnost, která už s fakultou spolupracovala. Anna se tak mohla zapojit do řešení problematiky snížení zmetkovitosti při výrobě.
Ve firmě nakonec strávila loňské letní prázdniny a pracovala na nových algoritmech pro kontrolu výrobní linky a jejich využití při sledování procesu výroby a zjišťování, kde v něm mohou nastávat největší problémy a na co všechno mohou mít tyto komplikace vliv. Pracovala především se statistickými daty o průběhu jednotlivých úkonů a kvalitě výsledných produktů, ale podívala se také přímo do výroby.
„Ještě před nástupem do firmy nás vzali do haly, kde nám technolog předvedl celou výrobní linku, popsal nám, co a jak se na ní vyrábí a testuje a jaké informace můžeme dostat jako podklady pro analytickou práci. Důležité pro mě bylo, že kdykoliv jsme v týmu řešitelů narazili na nějaký problém nebo jsme něčemu z procesů nerozuměli, mohli jsme v podstatě kdykoliv zavolat technologovi nebo si prostě zajít rovnou do výroby a vše si ověřit,“ pochvaluje si Anna skvělou zkušenost.
Díky intenzivní dvouměsíční práci na konkrétním projektu si odnesla celou řadu praktických zkušeností a informací, k nimž by se ve škole nedostala. „Univerzita mi hodně pomohla v tom, že jsem se dokázala rychle zorientovat v pojmech, které se v praxi běžně používají. Pozitivní bylo i to, že univerzita člověka připraví na to umět vstřebat hromadu věcí za krátkou dobu a rychle se přizpůsobit novým věcem. Každodenní praxe pak také umožňuje se práci věnovat naplno a neřešit tolik školu, která je jinak přes rok prioritou.“
Bakalářská práce i praxe jí navíc dala ještě jednu věc, a to lepší pochopení toho, co ji baví a čemu by se chtěla v budoucnu věnovat. „Práce byla statistická a datově analytická, a díky tomu jsem si uvědomila, že i když je podniková ekonomika fajn, na tyto věci se úplně nezaměřuje. Na fakultě je ale i obor podniková informatika, na který jsem se přihlásila na navazující magisterské studium,“ doplnila Anna s tím, že pokračovat chce i v práci pro firmu, kde by ráda jednak zdokonalila navržený analytický nástroj pro hledání problematických míst na výrobní lince a začala řešit i další úkoly.