Přejít na hlavní obsah

DNY na MUNI: se studentkou fakulty informatiky

Svůj dětský sen stát se malířkou si studentka Eliška Cigánová plní na první pohled překvapivě na fakultě informatiky, kde studuje v programu Grafický design.

O svém budoucím směřování jsem měla jasno už v posledních ročnících gymnázia, kdy jsem si zvolila seminář z matematiky a programování. Potřebovala jsem obor, kde převládá logické myšlení na úkor učení věcí zpaměti. Pro informatiku a konkrétně fakultu informatiky jsem se rozhodla, když jsem byla ve čtvrťáku na brněnském veletrhu Gaudeamus. Dozvěděla jsem se tam, že zrovna jsou na fakultě dny otevřených dveří, a když už jsem byla v Brně, tak jsem se tam vydala. A najednou bylo jasno.

Na bakaláři jsem studovala program Informatika. Ten má tu výhodu, že vedle obecných povinných předmětů má student volnost si zapsat předměty konkrétně z toho zaměření, které ho zajímá. Stačí, když se rozhodne až po prvním ročníku, až zjistí, který směr informatiky je pro něj ten pravý. Já osobně se na tento program přihlásila s účelem zapisovat si předměty ze zaměření grafický design.

Spojení logiky a umění
Grafický design je skvělé propojení dvou světů – logického a uměleckého. Jako malá jsem chtěla být malířkou a ve škole jsem vždycky měla ráda matiku, takže po bakaláři jsem ani neváhala a v oboru pokračuji i nadále. Líbí se mi na něm to, že dává plnohodnotný start jak do kariéry designéra, který navrhuje vizuální identitu firem, tak samozřejmě i do kariéry IT experta, protože na obecné informatice tento obor přece jen stojí.

Konkrétně předmět Generative Design Programming mi dal naprostou volnost uměleckého vyžití za pomoci programování. V rámci závěrečného projektu v tomto předmětu jsem vyvinula webovou aplikaci, díky které si uživatel může vyzkoušet, jak by mohlo vypadat abstraktní tetování na různých částech těla, s tím, že tetování se generuje na základě algoritmů s využitím náhodných čísel.

Design se třicetkrát za sekundu znovu přepočítá s novými náhodnými odchylkami a díky tomu tetování plynule mění svůj tvar a pohybuje se po těle na připravené fotografii. Uživatel si může design sám upravit pomocí různých parametrů a výsledkem je pak nekonečně mnoho možností, které můžou uživateli dát inspiraci pro opravdové tetování. V rámci předmětu Generative Design Programming jsme pak tyto své závěrečné projekty prezentovali na veřejné vernisáži Algorithmic Aesthetic, kde si je mohli přijít vyzkoušet i lidé z široké veřejnosti.

Erasmus a spolupráce s fakultou
První semestr svého navazujícího magisterského studia jsem ale zahájila v Berlíně, kde jsem žila v rámci programu Erasmus. Chtěla jsem tam po bakaláři načerpat sílu do dalšího studia. Kromě informatických předmětů jsem na univerzitě navštěvovala kurzy němčiny, kterou jsem si během půlroku zlepšila tak, že jsem na konci pobytu skvěle rozuměla a uměla vyjádřit vše, co jsem potřebovala říct – což před odjezdem do Německa rozhodně neplatilo.

Od loňského září pracuji na fakultě na oddělení marketingu, kde se starám o přípravu grafických materiálů na akce, jako jsou dny otevřených dveří, AI for talents nebo Noc vědců. Těchto akcí se pak i účastním, například na podzimních termínech dní otevřených dveří jsem si střihla moderátorskou roli. Krom fakultních akcí se účastním i akcí kariérního centra, už potřetí jsem svůj podzimní semestr začala lektorováním Prvákovin, kde čerstvým prvákům ukazujeme, jak to na fakultě informatiky chodí, a dáváme tipy na to, jak se probojovat prvním semestrem.

Od loňského roku taky spolupracuji v rámci Katedry vizuální informatiky na projektu Augmented Social Play, jehož cílem je v dlouhodobém horizontu pozitivně ovlivnit duševní pohodu teenagerů. Na projektu kromě nás pracují týmy z Velké Británie, Rakouska, Norska, Portugalska a Irska. Tým naší univerzity pracuje na vývoji aplikace, já osobně pomáhám s organizací workshopu, kde budeme tuto aplikaci testovat s žáky základních škol. Cílem je, aby výsledná verze aplikace byla co nejpřívětivější a podněcovala skupinovou soudržnost mezi žáky co nejhravějším způsobem.

Tetování a sport
Ve volném čase se trochu věnuji tetování, které jsem začala dělat asi před pěti lety, a teď bych se mu ráda začala věnovat více, včetně tvorby autorských abstraktních návrhů. Sezení za počítačem pak kompenzuji sportem, jak se jen dá – základem jsou pro mě dvakrát týdně volejbalové tréninky a o víkendu pak zápasy, do toho ráda zařazuji kolo, teď v zimě formou spinningových lekcí. I když toho mám zrovna hodně do školy, na sport si čas udělám, jinak bych se ze sezení u počítače zbláznila.

A co mě čeká po magistru? Na doktorát se nechystám, i když v posledních měsících jsem od více lidí slyšela, že by stálo za to, abych to zkusila. Takže i když teď říkám, že spíše ne, je ještě dost času na to, abych změnila názor – nikdy neříkej nikdy. Pravděpodobnější verze pro mě tedy je, že si najdu místo spjaté s grafickým designem v nějaké firmě. Jsem přesvědčená, že fakulta informatiky mi dává dobrý základ pro to, abych si našla dobré místo, takže jsem v tomto ohledu dost optimistická.

Hlavní novinky