Nizozemsko si Tereza vybrala víceméně náhodou, nakonec se ale ukázalo jako jedno z nejlepších míst, kde je vidět inkluzivní vzdělávání zblízka. Studuje totiž sociální pedagogiku a volný čas a tematika inkluze, multikulturního vzdělávání i sociálního vyloučení a integrace ji velmi zajímá a v oboru vidí velký potenciál. Proto je velmi ráda, že strávila semestr na Amsterdam University of Applied Sciences, kde se na podzim vyučoval speciální blok čtyř předmětů zaměřených právě na tato témata.
„Byla to skvělá zkušenost a možná díky skvělým vyučujícím. Učily nás dvě Nizozemky, které ale většinu života strávily v zahraničí a měly bohaté zkušenosti z praxe, které s námi sdílely. Další dva vyučující zase žili dlouhodobě v Nizozemsku, ale narodili se jinde. Celá výuka tak byla velmi pestrá, protože všichni čtyři měli odlišný background a zároveň diverzní perspektivu. I díky nim se teď na věci dívám z různých úhlů pohledu,“ přibližuje studentka.
V rámci výuky byla i na exkurzi v místní základní škole, kde velká část žáků pochází z různých států a kultur. Mohla tak zblízka sledovat, jak pedagogický sbor pracuje s mixem různorodých kultur a náboženství, a že škola také vede speciální edukační dny, kdy se učí o různých náboženstvích, aby děti rozuměly tomu, proč například jejich spolužáci nosí jiné oblečení nebo vyznávají jiného boha.
Skvělý semestr se vším všudy
„Bylo opravdu inspirativní vidět, jak spolu děti dokážou fungovat a že vůči sobě nemají žádné předsudky. Učí se je vůči druhým nemít. Takové srovnání v Česku úplně nezažijete. U nás spíš řešíme integraci Ukrajinců a romských dětí a podobně. Takže v tomhle ohledu pro mě byl studijní pobyt opravdu přínosný,“ říká studentka sociální pedagogiky.
Tereza však nechválí jen skvělou výuku, ale i třídu, s níž se celý semestr potkávala na přednáškách. Na všechny čtyři předměty totiž chodila do školy s dvaceti dalšími studenty, kteří do Nizozemska přijeli na stejný výměnný program. S nimi trávila i volný čas, společně byli také na výletě v Belgii.
„Byl to skvělý semestr se vším všudy. Škola nebyla tak moc náročná, jak jsem čekala, takže kromě 30 kreditů zapsaných na nizozemské univerzitě jsem zvládla ještě šest dalších předmětů (20 kreditů) zapsaných dálkově na MUNI. Nemusím tak aspoň prodlužovat, i když zkouškové pro mě v tomto semestru bylo opravdu náročné.“
Z Nizozemska se studentka vrátila na konci ledna a postupně si zvyká, že kolem sebe zase všude slyší češtinu a že se po Brně nemůže pohybovat tak jednoduše na kole jako v Amsterodamu. Před sebou má další tři semestry studia a začíná přemýšlet, na jaké téma bude psát diplomku.
„Docela se nabízí věnovat se srovnání českého a nizozemského přístupu k inkluzi, protože můj Erasmus měl velký přesah. Přemýšlím, že bych ráda svou zkušenost sdílela s ostatními přes diplomovou práci. Tak uvidíme, čemu se v příštím akademickém roce nakonec rozhodnu věnovat,“ uzavírá studentka.