Šéfa mají tisíce kilometrů daleko, diváky roztroušené po celém světě. Tomáš Sirý a Eliška Čermáková jsou součástí týmu neziskové televize, která popularizuje českou kulturu v Americe.
Jsou spolužáci z žurnalistiky. Na webu katedry si všimli inzerátu, že pro ně do té doby neznámá televize hledá dobrovolníky. Rozhodli se ozvat, se zaoceánským týmem si padli do oka a od května letošního roku jsou členy česko-americké televize se sídlem na Floridě.
Zdroj informací o Česku
„Czech-American TV je nezisková organizace, která se snaží šířit kulturní dědictví České republiky všude po světě pomocí videodokumentů, které jsou dostupné na internetu a jednou za týden i v kabelové televizi ve státě Illinois,“ vysvětluje Eliška, která má na starosti domlouvání partnerství s českými institucemi. Spolu se čtyřmi dalšími spolužáky tvoří media team, který se snaží pro televizi sjednávat podporu v Česku.
Stanici před necelými deseti lety založil český emigrant John Honnor. Její zvláštností je, že vysílá jen v angličtině. Proč by ale anglicky mluvící obyvatelé měli mít zájem dozvídat se o malé zemi v srdci Evropy?
„Když jsem se o tom bavil s Johnem, tak mě upozornil, že nemůžeme obviňovat Američany z toho, že Evropu příliš neznají. Oni se to nemají jak dozvědět. K nám se do Česka valí tisíce dokumentů třeba o asijských zemích, ale v Americe se o střední Evropě nic nevysílá, proto je to pro ně něco nového,“ vysvětluje Tomáš. „A tím je stanice výjimečná. Žádná jiná kabelová televize v USA nenabízí podobné vysílání zaměřené na konkrétní zemi v anglickém jazyce,“ dodává Eliška.
Jednání s ministerstvem zahraničí
S mediálním týmem kontaktují studenti instituce s žádostí o spolupráci, sbírají od nich fotografie a videodokumenty, které předávají do Ameriky, starají se o facebookové stránky i twitterový účet televize. Kromě procvičení angličtiny je to skvělá příležitost, jak získat cenné zkušenosti.
„Vždycky mě bavilo komunikovat s lidmi, a teď mám šanci jednat s lidmi z ministerstva zahraničí,“ pochvaluje si Eliška. Tomáše naopak lákala praxe napojená na televizi. „Baví mě to zatím hlavně z produkčního hlediska, ale John mi říkal, že můžu i něco natočit, uvidíme.“
Televize se zaměřuje na kulturu a památky, aktuálnímu dění a politice se vyhýbá. Přesto se však během letošních povodní rozhodla speciálními spoty vyzvat diváky k pomoci vodou postiženým Čechům.
Vysílání, které obsahuje kromě dokumentů o českých lokalitách také jazykový koutek nebo ukázky českých receptů, sleduje přes 2,5 milionů domácností na kabelové televizi v USA a přes 100 tisíc diváků z celého světa na internetu. Mimo USA je největší sledovanost v Kanadě, Austrálii, Anglii a v Rusku.
Tento podzim televize shání dalších pět dobrovolníků-žurnalistů, zájemci se můžou ozývat naTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..