Přejít na hlavní obsah

Studentská psychologická poradna pomohla už více než 200 lidem

Online služba garantovaná katedrou psychologie má za sebou rok a půl provozu.

Přibližně rok a půl funguje na Katedře psychologie Fakulty sociálních studií MU internetová psychologická poradna. Myšlenka poskytovat zdarma online poradenství a zároveň dát studentům prostor, aby si mohli trénovat práci s klienty, se ujala. Pracovníci poradny už řešili přes 220 dotazů.

Kolem 65 procent dotazů, které napsaly ženy, a 35 procent proseb o radu zaslali muži. I to říkají statistiky webové poradny. „Nejčastěji se dotazy týkají partnerských a rodinných vztahů, chodí nám hodně i ty spojené s nedostatkem sebedůvěry, nejistoty při veřejném vystupování nebo navazování kontaktů,“ zmiňuje koordinátor poradny Tomáš Repka.

Někdo se svěřuje s náhlým problémem, jiný řeší odesláním dotazu dlouhodobější potíže. „Lidé, kteří píšou o závažných psychických potížích jako úzkostech, depresích či panických atakách, mají tendenci se sami diagnostikovat a u nás si svůj odhad chtějí potvrdit. To ale přes internet opravdu nejde,“ říká Repka, který však i takové dotazy vítá. „Lidé o svých problémech často nechtějí mluvit se svým okolím, nebo je nemají s kým probrat a my jsme pro ně první krok k řešení,“ doplňuje koordinátor, podle něhož mezi závažnější případy, se kterými se na poradnu lidé obracejí, patří i sebepoškozování ve formě anorexie, bulimie nebo řezání se.

Ačkoliv takovým klientům většinou doporučují osobní návštěvu psychologa nebo psychoterapeuta, poradci se snaží o víc než jen podporu a přeposlání klienta jinam. Žádné šablonovité odpovědi, žádné nicneříkající reakce. I tímto heslem se členové poradny řídí. Oceňují totiž, že se klienti vůbec snaží své problémy řešit.

Aktuálně odpovídá 26 studentů-pracovníků a na jejich práci dohlíží tři mentoři. Systém funguje tak, že ti prvně jmenovaní se střídají na týdenních službách, při kterých několikrát denně kontrolují web, a když dorazí dotaz, začnou jej zpracovávat. Až odpověď dokončí, putuje ještě ke zkušenému mentorovi, který ji pro jistotu zkontroluje.

Pracovníky poradny jsou absolventi kurzu internetového poradenství, který se ve třech bězích uskutečnil na fakultě sociálních studií. Absolvovat ho musel každý, kdo chce na specializovaném virtuálním pracovišti působit. Od jarního semestru 2014 je už kurz k nalezení mezi volitelnými předměty, a to pod názvem Internetové poradenství. „Je určen pro magisterské studenty psychologie a je postaven především prakticky, aby jeho frekventanti pochopili princip a vyzkoušeli si odpovědět na reálné dotazy,“ uvedl Zbyněk Vybíral, vedoucí pořádající katedry.

Poradci a mentoři se navíc každý měsíc pravidelně setkávají na seminářích, kde řeší kvalitu a obsah odpovědí, což by mělo zaručit, že jejich rady mají opravdu patřičnou odbornou úroveň.

Hlavní novinky