K loňským třem produktům, které se můžou chlubit označením Testováno v Antarktidě, jež uděluje Masarykova univerzita, tak letos přibylo dalších šest. Spotřebitelské testy prováděli členové letošních vědeckých expedic na ledový kontinent na celkem třech různých místech Antarktidy.
„Testovalo se především na České vědecké stanici J. G. Mendela na ostrově Jamese Rosse, ale i na prozatím nepojmenované české stanici na Nelsonově ostrově a rovněž na výpravách chilského a tureckého národního antarktického programu, kterých se také zúčastnili čeští vědci a vědkyně,“ upřesnil vedoucí expedice na Nelsonův ostrov Pavel Kapler.
Výprava na stanici J. G. Mendela vezla na testování celkem deset různých produktů od českých výrobců, ne všechny se ale podařilo dostat až do cíle. „Kvůli zhoršenému počasí na ostrově Jamese Rosse nebylo při příjezdu možné vyložit část nákladu z paluby lodě, mezi jiným vybavením to byly právě některé výrobky k testování. Přesně taková je Antarktida. Stát se může kdykoli cokoli a je třeba mít vždycky záložní plán,“ vysvětluje Kapler. Díky tomu, že do Antarktidy jelo více skupin, bylo naštěstí možné výrobky testovat na jiných lokalitách.
Konkrétně se jednalo o hydroizolační fólii FATRAFOL 810; ponožky VoXX Stabil a VoXX Vision; nano impregnaci textilu a kůže; pletenou Merino čepici KAMA AW54 a pohorku Prabos Vagabund.
„Přestože nejsme na Jižním pólu, zátěž při testování je velmi intenzivní. Například outdoorové vybavení, v němž běžný spotřebitel vyráží na hory jen sezónně nebo o víkendech, prochází v Antarktidě drsným testem. Výrobky používáme denně, některé vědecké skupiny nachodí v terénu během expedice až 700 kilometrů a výstroj rozhodně nešetří. Jejich hlavním cílem není, aby vybavení vydrželo, ale aby se dostali na místo svého zájmu,“ popisuje Kapler.
Tipy na zlepšení i dobrý marketing
Možnost vystavit výrobek polárním extrémům přináší firmám zpětnou vazbu, jak se osvědčil v náročných podmínkách, případně jak lze produkty dále vylepšit. Ochranná známka pak slouží především jako marketingový nástroj, který spotřebiteli ukazuje, že má výrobek určité kvality.
„Jde o spotřebitelský test, jehož výsledky zveřejňujeme na webu testovanovantarktide.cz. Zájemci tam najdou informace o tom, v čem podle našich hodnotitelů výrobek vynikl, proč si zasloužil ochrannou známku nebo jaké jsou jeho rezervy,“ vysvětluje Jana Daňková, business manažerka Centra pro transfer technologií MU, které má testování a udělování známky spolu s polárníky na starosti.
Z testovaných výrobků nakonec uspělo a získalo ochrannou známku celkem šest produktů, pět z nich bude nosit známku „Testováno v Antarktidě“ a výrobce hydroizolační fólie pak její evropský ekvivalent „Tested in Antarctica“.
První tři ochranné známky byly uděleny vloni po pilotním ročníku testování, kdy ji obdržely dva produkty od výrobce termoprádla a obuv do náročných podmínek. Testování výrobků a technologií probíhalo v Antarktidě už dříve, projekt ochranné známky je jednou z cest, jak dál podpořit zájem firem o spolupráci s univerzitou.