Přejít na hlavní obsah
„Dnes už vystupuji spíš v roli koordinátorky, pozoruji, a když je to žádané, radím. Studentky se mezi sebou domlouvají samy. Vždy je jedna hlavní, která zodpovídá za ostatní. Musím říct, že to funguje skvěle,“ říká potěšeně Lucie Grůzová.

Nepostradatelní: Dětské centrum slouží i jako místo pro praxe studentů

Lucie Grůzová z Katedry primární pedagogiky Pedagogické fakulty MU je mentorkou dvou dětských center, jednoho přímo na fakultě.

„Zřídit dětské centrum, které by umožnilo formu krátkodobého hlídání pro zaměstnance a doktorské studenty Pedagogické fakulty MU, dlouho prosazoval profesor Tomáš Janík. Když se zástupci vedení fakulty rozhodli centrum zřídit, obrátili se na mě, protože věděli, že s tím mám zkušenosti,“ vypráví Grůzová, která už předtím společně s manželem a kamarádkou zřídila dětské centrum Žabka v Židenicích.

„Středisko jsme se rozhodli založit v době, kdy jsme už měli tři malé děti. Já jsem dodělávala doktorát a neměla jsem žádné bezpečné místo, kam bych mohla děti dát,“ vysvětluje. Ve stejné době se společně s kamarádkou začala zajímat o Montessori metodu. „Začaly jsme ji zkoušet doma s dětmi a zjistily, že to fantasticky funguje. Děti spolu byly rády, a jakmile měly připravené laskavé, vstřícné a podnětné prostředí, začaly nás matky vnímat spíše jako partnerky v objevování, najednou nás nepotřebovaly neustále po boku.“

Dětské centrum v Židenicích bylo nejdříve pro šest, následně pro deset dětí. Protože vše fungovalo, pronajala si Grůzová externí prostory. V současné době už má Žabka kapacitu pro dvacet dětí.

Své zkušenosti z židenického centra pak využila na pedagogické fakultě. „Členové vedení fakulty se při jeho zřizování obrátili na katedru primární pedagogiky a následně na mě s prosbou, zda bych se provozu neujala,“ vysvětluje odbornice na předškolní pedagogiku.

Vzhledem k tomu, že jedna z jejích studentek absolvovala praxi už v dětském centru Žabka, začátky byly poměrně bezproblémové. „Z počátku jsem tam byla s ní, ale vzhledem k tomu, že jsem dokončovala svoji dizertaci, byla jsem spíše přítelkyní na telefonu,“ dodává s úsměvem.

Dětské centrum na pedagogické fakultě, kterému se říká PiDi Muňátka, dnes funguje především díky studentkám předškolní pedagogiky. Ostatně jsou na to připravovány také odborně. Katedra primární pedagogiky nabízí i předmět zaměřující se na teoretické základy hlídání dětí do tří let.

„Dnes už vystupuji spíš v roli koordinátorky, pozoruji, a když je to žádané, radím. Studentky se mezi sebou domlouvají samy. Vždy je jedna hlavní, která zodpovídá za ostatní. Musím říct, že to funguje skvěle,“ říká potěšeně Grůzová a dodává, že mezi studentkami a hlídanými dětmi vznikají často silné citové vazby. „Studentky si snaží uzpůsobit svůj volný čas tak, aby mohly být v centru k dispozici dětem, které jsou na ně zvyklé. Celé to funguje na velmi přátelské rovině.“

Grůzová navíc sama služby centra také využívá. „Nejstarší děti mi ráno vodí nejmladší holčičku do našeho dětského centra a někdy, když nestíhám, mi ji i vyzvednou,“ říká spokojeně žena, která bude brzy už pětinásobnou matkou.

Hlavní novinky