Prokreslito, Barevná angličtina, Vybarvi se. To jsou názvy online kroužků, které spojují učení a zábavu. V reakci na současnou situaci, na to, že technologie se staly nezbytnou součástí vzdělávacího systému, se čtyři studentky Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU Lucie Hájková, Marie Kuželová, Lenka Trčková a Aneta Luňáková rozhodly nedat dětem šanci se doma nudit. Za podpory majitelky ateliéru Artesvět Žanety Zieglerové, která týmu poskytuje zázemí, podporu a spolupráci, vznikl Tvořstor.
„Nahlížíme na to celé jako na příležitost využít technologie v běžném životě. Ať už jde o seberozvoj, vzdělávání nebo organizaci času. A protože se technologie vyvíjejí velice rychle, je důležité se v této oblasti vzdělávat tak, abychom systémům, které mají na naše životy dopad, rozuměli, měli představu o tom, jak fungují. Současná situace k tomu přímo vybízí. Výuka se dá velice efektivně zosobnit - děti mohou pracovat individuálně na svých zařízeních v interaktivních programech a učit se, jako například u nás, společným tvořením,“ popisuje Aneta Luňáková, která stojí ve vedení projektu.
To, že se děti baví, zároveň se učí a také se učí používat technologie, dokazuje například Barevná angličtina. Ta využívá v programu Google Earth možnost procházet se v online mapách jako běžný člověk - pozorovatel. Děti tak v kroužku navštíví mnoho anglicky mluvících zemí a od lektorů se dozví lokální zajímavosti. Díky skvělé funkcí „annotate“ mají možnost dokreslit něco do sdílené obrazovky, dovytvořit sami prostředí map. „Třeba sami sebe do dané oblasti zakreslit, všichni společně v jeden okamžik na jeden obraz. Taková příležitost se v kontaktní výuce nabízí málokdy,“ doplňuje Aneta.
Kroužky jejich organizátoři doplňují o týmovou práci a praktické tvoření v offlinu s následným sdílením dojmů a pocitů dětí. Po objednání kroužku proto dětem domů přijde krabice plná pomůcek. V ní děti najdou i originální figurku, kterou navrhl lektor Tomáš Sedlák, a která je provází programem i akcemi.
Tvořstor se představuje na sociálních sítích. Na Instagramu komunikuje přímo s dětmi o tom, co se děje v kroužcích, postuje obsah, který baví je. Na Facebooku pak komunikuje s rodiči, a učiteli, kteří se chtějí aktivitami Tvořstoru v onlinu inspirovat. Proto se tým rozrostl ještě o programátora Adama Kolbábka a studenta Fakulty sociálních studií MU Martina Gaideczku, který pomáhá vytvářet obsah na sociální sítě.
Kromě obsahu na sociální sítě Tvořstor poskytuje grafické manuály a pomůcky pro online výuku. Příkladem je Manuál na zoom, nebo artové anglické omalovánky. Ty budou vydány speciálně pro veřejnost v rámci letošního ročníku akce ART WEEK v dubnu.
Aneta Luňáková bere Tvořstor jako příležitost reagovat na situaci a možnost něco změnit. „Současná situace pro mě není cizí. Kvůli autoimunitnímu onemocnění se s karanténními podmínkami a rouškou potýkám už pár let. Proto možná nyní cítím tak velkou potřebu pomoci ostatním najít si možnosti realizace a využít je. Protože i v mé zdravotní situaci jinak než online pomáhat nejde,“ vysvětluje Aneta s tím, že kombinace nadšených studentů a lidí z praxe všechny v rámci Tvořstoru velmi motivuje.