Základní školu v Hruškách na Břeclavsku smetlo loni v červnu tornádo. Uklidit a zčásti opravit ji hned po události pomáhali dobrovolníci z MUNI POMÁHÁ. V říjnu se pak obec na jižní Moravě vydali navštívit rektor Martin Bareš a prorektorka pro záležitosti studentů a absolventů Simona Koryčánková. Starostce Hrušek Janě Filipovičové a ředitelce školy Svatavě Bradávkové předali šek na milion korun ze sbírky, kterou MU založila právě na podporu obcím zasažených tornádem. Kromě toho MU věnovala žákům z místní školy kurz ve Vědeckém výukovém centru Bioskop. Jeho laboratoře děti z Hrušek navštívily před koncem loňského roku a užily si netradiční kurz plný zajímavých pokusů.
Žáci prvního stupně školy v Hruškách se v Bioskopu vystřídali ve dvou dnech. První den se 45 dětí z 3., 4. a 5. třídy rozdělilo do dvou skupin.
„První skupina se věnovala tvořivým činnostem a aktivitám. Vyráběli šiškové ozdobičky na stromeček, šumivé koupelové koule s papírovou krabičkou a originální vánoční blahopřání vytvořené pomocí EBRU techniky na vodě,“ vypočítala výchovná poradkyně ZŠ Hrušky Hana Janulíková.
Ještě než se školáci dostali k výrobě vánočních ozdob ze šišek, naučili se podle vedoucí Bioskopu Petry Matulové rozpoznávat šišky z různých jehličnanů. „Zkusili si také vyrobit šumivé koule do vany z ingrediencí, které jsme jim připravili. A k hotovým šumivým koulím pak dostali návod, podle něhož si mohou oblíbenou přísadu do koupele udělat doma,“ upřesnila Petra Matulová.
Pro žáky druhé skupiny pak lektoři nachystali zajímavé aktivity a různé chemické pokusy přímo v laboratoři – tajemné písmo, teplý sníh, výroba plastelíny, skákající rozinky, stříbrný šperk a pokus s hustotou kapalin.
„Druhý den bylo vánoční tvoření věnováno našim mladším žákům z první a druhé třídy. Šestadvacet dětí si stejně jako předcházející den během dvou hodin vytvořilo vánoční dekorace a výrobky, které si pak s sebou odnesly jako dárečky,“ dodala Hana Janulíková.
Všechny potřebné pomůcky byly pro děti předem pečlivě připraveny. Po celou dobu se jim lektoři individuálně věnovali, vysvětlovali jim vědecké základy všech připravených pokusů a aktivit a pomáhali s přípravou a zhotovením výrobků.
Pro školáky oblečené v bílých pláštích bylo zajímavé i to, že si činnost s bezpečnými chemikáliemi mohli vyzkoušet přímo v laboratoři, což jim přineslo nejen zábavu, ale i poučení.
„Žáci se tak hravou formou dozvěděli mnoho nového a vánoční tvoření a aktivity se jim moc líbily. Za vydařené dopoledne proto ještě jednou všem organizátorům moc děkujeme,“ doplnila výchovná poradkyně.