Přejít na hlavní obsah

Zásady ochrany práv na MUNI a podání směřující k ochraně práv

Pracoviště celouniverzitní ochrany práv vzniklo na MUNI 1. dubna 2023. Zajišťuje, aby práva na MUNI byla chráněna účinně, nestranně a efektivně a aby byla zajištěna dostupná pomoc, jakož i ochrana oznamovatelů a obětí zásahů do těchto práv, stejně tak osob, vůči nimž oznámení směřuje.

Univerzitní ochránkyní práv je JUDr. Eva Janovičová. Řídí se zásadami ochrany práv. Zaručuje nestrannost, nezávislost a mlčenlivost. Podání směřující k ochraně práv může mít podobu oznámení, stížnosti nebo petice. Dle směrnice MU č. 1/2023 ho mohou podat zejména zaměstnanci, uchazeči o zaměstnání, studenti, uchazeči o studium a absolventi.

Oznámení

V případě oznámení se oznamovatel obrací ve věci porušení svých nebo cizích práv. Tyto situace se dotýkají práv zaměstnanců v pracovněprávním vztahu i uchazečů o zaměstnání, práv studentů i uchazečů o studium. Může jít o případy šikany (včetně mobbingu či bossingu), nerovného zacházení a diskriminace, ochrany osobnosti, sexuálního obtěžování, akademické integrity i dalších situací, u nichž oznamovatel vyhodnotí, že došlo k zásahu do jeho práv, což ovlivňuje podmínky jeho studia či výkonu práce. Oznámení by mělo obsahovat identifikaci oznamovatele včetně uvedení kontaktu, popis situace, s níž se na ochránkyni práv oznamovatel obrací, uvedení osob, které již se situací byly obeznámeny, doposud podniknuté kroky a návrh na požadované řešení situace.

Oznámení přijímá a vyřizuje ochránkyně práv. Nerozhoduje o právech a povinnostech zaměstnanců a studentů MUNI, pouze vydává stanovisko.

Ochránkyně práv kontaktuje oznamovatele na základě oznámení, v závislosti na charakteru oznámení zvažuje následný postup, který zároveň konzultuje s oznamovatelem. Když to obsah oznámení a jeho povaha umožňují, vyřizuje ochránkyně práv oznámení smírně mediací. Pokud je oznámení anonymní, vyřizuje se pouze tehdy, je-li doloženo, že skutečně došlo k závažnému zásahu do práv dotýkajících se působnosti MUNI.

Stížnost

Stížnost podává stěžovatel v případě, kdy se domáhá ochrany svých práv a je patrné, kdo ho ohrožuje a jaké věci se stížnost týká. Zároveň by měla stížnost obsahovat návrh řešení. Stížností se rozumí také podání směřující proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu podle správního řádu.

Stížnosti ochránkyně práv nevyřizuje, ale zabývá se jimi odpovědná osoba, kterou je vedoucí součásti nebo pracoviště MUNI, do jehož působnosti náleží předmět podání. Pokud ochránkyně práv stížnost obdrží, postoupí ji k vyřízení odpovědné osobě.

Petice

Jedná se o podání ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, který se dotýká působnosti MUNI a směřuje k MUNI v oblasti výkonu státní správy. Petice splňuje náležitosti stanovené zákonem o právu petičním.

Petici přijímá ochránkyně práv a vyřizuje ji odpovědná osoba.

Ochránkyně práv NEVYŘIZUJE: žádosti o informace nebo stížnosti ohledně svobodného přístupu k informacím, podání směřující k ochraně osobních údajů a stížnosti, které se týkají voleb do akademických samosprávných orgánů univerzity a jednotlivých fakult.

Jak se obrátit na ochránkyni práv

Na univerzitní ochránkyni práv se lze obrátit e-mailem (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), prostřednictvím online kontaktního formuláře na portále MUNI (Ochrana práv), telefonicky (549 49 5089, 771 279 712), přes podatelnu MU či poštou „k rukám ochránkyně práv“ na adresu Rektorátu Masarykovy univerzity, Žerotínovo nám. 9 nebo přes datovou schránku MUNI (9tmj9e4).

Hlavní novinky