Přejít na hlavní obsah

Výběrové řízení projektů inovací ve výuce

K 1. březnu se otevírá výzva pro podávání interních projektů na podporu inovací v klíčových vyučovacích předmětech studijních programů Masarykovy univerzity. Výzva je součástí Programu na podporu strategického řízení vysokých škol MŠMT. 

K 1. březnu se otevírá výzva pro podávání interních projektů na podporu inovací ve výuce Masarykovy univerzity.

Podpořeny mohou být projekty, v jejichž rámci budou zavedeny anebo rozvíjeny inovativní metody simulační, projektové a badatelsky orientované výuky. 

Simulační výuka vychází z principů zážitkové pedagogiky a propojuje tak teorii s praxí a zkušenostním učením. Při simulaci studující získávají a prohlubují své vědomosti a dovednosti pomocí rekonstrukcí reálných situací připravených na základě speciálních scénářů nebo pravidel. To vše se odehrává v bezpečném prostředí, které zároveň umožňuje studujícím různé situace neustále opakovat a analyzovat své postupy. V rámci simulační výuky mohou být například využívány trenažéry či figuranti, případně se může odehrávat za pomoci rozšířené anebo virtuální reality. Často se také využívají simulační hry, v nichž studující vstupují do fiktivní situace a řeší komplexní problém, který má reálné jádro, anebo také hraní rolí, kdy se podle předem připraveného scénáře řeší fiktivní situace s reálným základem.  

Projektové vyučování je rozsáhlý uspořádaný systém činností vyučujících a studujících, ve kterém mají dominantní roli aktivity studujících. Je založeno na propojení praxe (reálných situací) a teorie (nabytých vědomostí) v cílené činnosti studujících, kteří společně nebo samostatně vytvářejí konkrétní výstup (produkt). Často se jedná o multidisciplinární projekty, jejichž témata jsou skutečná a pro studující důležitá či užitečná. 

Při badatelsky orientované výuce jsou studující stavěni do role výzkumníků a výzkumnic a učí se pracovat a uvažovat jako oni. Studující tedy pouze nepřijímají dosavadní vědecké závěry, ale sami je objevují či vytvářejí. Cílem není pouze objevení odpovědi na výzkumnou otázku, ale jde také o to, aby se naučili samostatně bádat, analyzovat, posuzovat, prezentovat závěry a zpracovávat teoretické poznatky.  

Všechny tři metody výuky podporují interaktivitu ve vysokoškolském vzdělávání a vedou ke zvyšování kvality a větší efektivitě ve výuce.

Návrhy projektů je možné podávat do 15. dubna. Více informací k projektové výzvě najdete na Portálu pro zaměstnance MUNI. 

Hlavní novinky