Přejít na hlavní obsah

Od výzkumu k praxi: CERPEK a pedagogická fakulta o inkluzi a wellbeingu

Jak podporovat duševní pohodu vysokoškolských studujících a zaměstnanců? A jak vytvářet skutečně inkluzivní prostředí pro všechny? Podobné otázky řešil i mezinárodní projekt BELONG.

Prostorem pro neformální setkávání a budování komunity by podle výzkumu mohly být i knihovny. Ta na pedagogické fakultě podobné vize naplňuje.

Centrum rozvoje kompetencí (CERPEK) ve spolupráci s Pedagogickou fakultou MU v rámci projektu přinesli nejen cenná zjištění, ale poukázali i na praktické nástroje pro vytváření otevřenějšího a podporujícího akademického prostředí. Do mezinárodního projektu BELONG, jehož název je zkratkou pro „Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student & Staff Wellbeing“, se centrum i fakulta zapojili v letech 2022–2025. Cílem bylo zaměřit se na témata, která jsou v současném vysokoškolském prostředí stále naléhavější – wellbeing zaměstnanců a studujících a inkluzivní vzdělávání.

Projekt zahrnoval několik klíčových aktivit. V první fázi výzkum mapoval situaci v oblasti wellbeingu a inkluze na zapojených univerzitách. V případě MU se výzkum uskutečnil na pedagogické fakultě. Na základě získaných dat vznikl akční plán pro zlepšení podmínek v těchto oblastech. Významným milníkem projektu byla mezinárodní konference WellTogether: Belonging and Inclusion, kterou hostila pedagogická fakulta v prosinci 2023. Konference nabídla nejen ukázky dobré praxe z oblasti wellbeingu na MU, ale také praktické workshopy zaměřené například na prevenci vyhoření či inkluzivní výuku.

Z výzkumu realizovaného v rámci projektu, do kterého se zapojily univerzity z pěti zemí (Slovensko – Univerzita Komenského v Bratislavě, Velká Británie – Nottingham Trent University, Portugalsko – Universidade da Madeira, Rakousko – Central European University a Česká republika – Masarykova univerzita), vyplynulo několik zajímavých zjištění. Společným tématem pro všechny univerzity byla například potřeba systematičtější podpory duševního zdraví studujících i zaměstnanců či význam vytváření prostoru pro neformální setkávání a budování komunity. V této souvislosti byly dotazovanými zmiňovány například knihovny jakožto místa, kde by takové prostory studující uvítali.

Pedagogická fakulta MU měla v rámci výzkumu pozitivní zjištění v oblasti přístupu k výuce, kde vyučující aktivně podporují participaci studujících a uznávají diverzitu jako cenný zdroj pro kolektivní úspěch. Za zmínku stojí také aktivity v oblasti wellbeingu, které zahrnují například zlepšování prostor fakulty a jejího vybavení pro studující i zaměstnance, včetně modernizace učeben a společných prostor. Oblast, ve které je na Pedagogické fakultě MU stále prostor pro zlepšení, je například efektivnější komunikace existujících podpůrných služeb směrem ke studujícím i zaměstnancům.

„Na Pedagogické fakultě MU od roku 2021 funguje pracovní skupina pro rovné příležitosti, v níž se setkávají akademičtí a neakademičtí zaměstnanci a studující. Zaměřuje se na rozvoj bezpečného a respektujícího prostředí na fakultě a implementaci doporučení z genderového auditu fakulty a také projektu BELONG. V uplynulých letech připravila například Průvodce genderově senzitivní komunikací na PdF MU nebo workshop Prevence genderově podmíněného násilí,“ shrnuje Helena Vaďurová, proděkanka pro kvalitu a záležitosti studujících a absolventů.

„Velmi si vážím vstřícnosti vedení pedagogické fakulty k realizaci výzkumného šetření. Wellbeing a inkluzivita jsou témata, která dnes rezonují v mnoha organizacích a často o nich slýcháme. Když ale přijde na konkrétní data a výsledky výzkumu, reakce bývají různé. Vnímám proto velmi pozitivně, že fakulta nejen umožnila sběr dat, ale hlavně s výsledky aktivně pracuje a převádí je do praxe. To ukazuje skutečnou připravenost fakulty otevřeně diskutovat o tématech, která jsou často vnímána jako citlivá,“ říká Jitka Vidláková z CERPEK, řešitelka projektu. Výstupy projektu využívá při koncipování své nabídky také CERPEK, který zaměstnancům MU pravidelně přináší možnosti rozvoje a vzdělávání v oblastech inkluzivní výuky, duševního zdraví a wellbeingu.

Jedním z významných výstupů projektu byl i vzdělávací program pro vyučující zaměřený na inkluzivní vzdělávání. O přínosech tohoto programu jsme již informovali v článku Inkluzivita ve výuce podněcuje kritické myšlení studujících. V návaznosti na tento program vznikl otevřený webový portál, kde vyučující naleznou inspiraci a konkrétní nástroje pro implementaci inkluzivních přístupů do výuky. V rámci projektu existuje také studie mapující iniciativy na podporu wellbeingu a inkluze na partnerských univerzitách. Přehled těchto aktivit poskytuje cennou inspiraci nejen pro partnery projektu, ale i pro další univerzity, které zvažují možnosti podpory wellbeingu a inkluzivity. Mezi další praktické výstupy patří komunikační strategie pro podporu wellbeingu a inkluze, především pak checklist, který univerzitám napomůže identifikovat prostor pro zlepšení.  

Projekt BELONG skončil v únoru 2025, jeho výstupy však zůstávají k dispozici pro další akce. „Věříme, že znalosti a nástroje vytvořené v rámci projektu pomohou vytvářet inkluzivnější a wellbeing podporující prostředí nejen na pedagogické fakultě, ale i v širším univerzitním prostoru,“ uzavírá Jitka Vidláková.

Hlavní novinky