Strana 3 z 6
Petr Dvořák, proděkan pro výzkum Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
Jak by měla být zachována či zvýšena kvalita vzdělávání na MU při vysokém počtu studentů?
Různé obory, tak jak jsou součástmi fakult Masarykovy university, mají různá optima poměru učitelů a studentů. Prvním imperativem pro zvýšení kvality vzdělávání by mělo být dosažení ideálního poměru učitelů a studentů (odděleně v kategoriích bakalářů, magisterských studentů a doktorských studentů) pro všechny vyučované obory.
Druhým faktorem zachování nebo zvýšení kvality vzdělávání při vysokém počtu studentů je zavádění inovativních a vědeckých způsobů výuky, včetně e-learningu.
Třetím faktorem je jistě optimalizace nabídky vzdělávacích programů. Zde je nutné nepodřizovat se příliš tlaku studentů, kteří se přirozeně snaží ovlivňovat, které programy se budou vyučovat, případně potlačovat nebo potencovat. Představa, že studenti jsou zákazníci a síla poptávky může zkvalitňovat vzdělávací systém, není dle mého správná. Studenti se samozřejmě mohou podílet na zvyšování kvality výuky svým názorem na to jak se co učí, ale neměli by významně ovlivňovat co se kde učí. Na to nemají znalosti ani zkušenosti.
Čtvrtým faktorem pro zvýšení kvality studia je zavádění mezioborových studijních programů. Mezioborové studijní programy mohou nejenom zefektivnit, rozšířit a zatraktivnit výuku pro studenty, ale mohou mít i stmelovací a stimulující účinek na pedagogy.
Pátým faktorem je slaďování znalostních návazností mezi ročníky cestou dokonalejší definice výukových jednotek, výstupů z učení a profilu absolventa. Taková aktivita bude v nejbližší době zahájena např. na Lékařské fakultě a je zmíněná i v Dlouhodobém záměru MU pro roky 2011 - 2015.
Šestým faktorem zvyšujícím kvalitu studia je zavádění speciálních motivačních programů pro nejlepší studenty, včetně jejich zapojování do výzkumných aktivit elitních výzkumných pracovníků univerzity a možností zahraničních stáží.
Sedmým faktorem je zvýšení kvality a úspěšnosti doktorského studia v kombinaci s přiměřenou mírou internacionalizace studentů i školitelů. Doktorské studium vyžaduje především obrovskou intelektuální a časovou investici ze strany školitele a proto zde považuji za zásadní zavedení velmi transparentních odborných (oborově specifických) kriterií pro výběr školitelů a pečlivější výběr studentů. Pro některé obory by bylo jistě ku prospěchu zavést navíc kategorii mentorů.