Strana 4 z 6
Ivan Holoubek, ředitel Centra pro výzkum toxických látek v prostředí Masarykovy univerzity
Jak by měla být zachována či zvýšena kvalita vzdělávání na MU při vysokém počtu studentů?
Kvalitu vzdělávání považuji pro budoucí rozvoj MU a celé společnosti za prvořadý úkol. Pokud to tak má být, musí i na MU v následujícím období dojít k přechodu od kvantity ke kvalitě.
Kvalitě vzdělávacího procesu na MU jednoznačně prospěje jasný a jednoduchý studijní řád spojený se striktním vyžadováním dodržování pravidel ze strany učitelů i studentů a omezením výjimek. Stejně tak ale potřebujeme pro zkvalitnění vzdělávacích aktivit zpětnou reflexi ze strany studentů, které budeme naslouchat a kterou budeme respektovat. Za významný problém kvantitativního přístupu minulých let považuji ztrátu kontaktní výuky umožňující rozvoj kreativity a výchovu na vysoké úrovni. Je to jistě pohodlnější pro vyučující, pokud ale student s vyučujícím málem nepřijde do styku, kvalitě výuky to neprospívá. Pro kvalitní výchovu budoucích pedagogů potřebujeme také efektivní spolupráci učitelských fakult.
Proto také považuji vzhledem k požadavku kvality výchovy hodnocení pedagogické činnosti zcela jednoznačně za stejně důležité jako hodnocení činnosti výzkumné – pro rozvoj pracovišť, kvalitu výuky a musí mít vliv i na rozdělování institucionální podpory.
Já osobně jsem přesvědčen, že je nutné zastavit nabírání nadpočetných studentů nad normativ, které MŠMT nepokryje ani kapitační platbou a které se nakonec platí z financí všech fakult.
Proto bych pro další období činnosti MU považoval za nesmírně důležité, aby došlo k odklonu od masového vzdělávání, znovu byl položen důraz na studijní předpoklady přijímaných studentů a stejně tak důraz na kvalitu výuky a úroveň vzdělání absolventů. K tomu samozřejmě jako výchozí předpoklad potřebujeme udržet kvalitní VŠ pedagogy a vytvořit podmínky pro jejich růst.