Přejít na hlavní obsah

Yuhi Che učí Čechy jíst a mluvit japonsky

Japonskou kulturu šíří ve své restauraci Ebisu i na hodinách konverzace na filozofické fakultě.

Yuhi Che učí na filozofické fakultě japonskou konverzaci.

V tichém dvorku na Slovákově ulici nedaleko filozofické fakulty se ukrývá poklad mezi brněnskými restauracemi – japonská izakaya Ebisu. Její majitelka Yuhi Che říká, že raději než na originalitu a exotiku chce lákat návštěvníky jednoduše na dobré jídlo. Mezi časté návštěvníky a dokonce i zaměstnance patří také studenti japanistiky. Yuhi totiž na filozofické fakultě vyučuje konverzaci.

Z japonské Osaky se do Brna přestěhovala před několika lety nejen s plnými kufry, ale také s velkým snem – mít vlastní restauraci. V říjnu minulého roku se jí sen splnil a otevřela podnik jménem Ebisu. Restaurace se záhy stala populární do takové míry, že je nutné si stůl rezervovat už několik dnů dopředu. Její majitelka považuje za největší úspěch to, když jsou zaměstnanci v práci spokojeni a když zákazníkům v její izakayi chutná.

„Izakaya je typ podniku, který je u nás v Japonsku hodně populární. Je to mix restaurace a hospody, kam chodí lidé po práci sdílet myšlenky a jídlo,“ vysvětluje Yuhi. Netradiční koncept se v Brně setkal s úspěchem.

Přesto Yuhi občas naráží na nepochopení. „Jídlo servírujeme v malých miskách, od všeho trochu a není to jako v české restauraci, kde má každý svůj vlastní plný talíř,“ říká Yuhi s úsměvem. Překvapené české zákazníky tak často vzdělává a seznamuje s jinou kulturou. „S jídlem podáváme paličky, které na tak malé porce úplně stačí. Příbor jenom na vyžádání,“ směje se Yuhi.

Oblíbený je podnik i mezi studenty japanistiky. Pro ně je Ebisu místem, kde mohou zažít japonskou kulturu na vlastní kůži. Navíc Yuhi Che po práci v Ebisu sama japonštinu vyučuje. Na otázku cítí-li se být spíš učitelkou, nebo je jí provoz restaurace bližší, odpovídá až po chvilce váhání.

„Ráda bych lidem něco odevzdala. Jako učitelka svým studentům, na kterých vidím, jak je japonština baví a jak mají rádi naší kulturu, a také jako majitelka restaurace. Cítím, že mám nějaké poslání a chci, aby se tady lidé cítili dobře,“ dodává Yuhi s tím, že svoji restauraci nijak zvlášť nepropaguje. „Nejlepší reklamu Ebisu dělají spokojení zákazníci,“ usmívá se.

Hlavní novinky