Přejít na hlavní obsah

Skončila nová předmětová anketa. Co přinesla?

Pedagogové dostali od studentů zpětnou vazbu v novém kabátě.

S podzimním semestrem odstartovala nová předmětová anketa v Informačním systému MU. Cenná pomůcka pro získávání zpětné vazby od studentů se dočkala řady změn. Zejména dala vysokoškolákům širší možnost slovního vyjádření u každé otázky a učitelům zase umožňuje na hodnocení reagovat.

„Studenti hojně využívali možnost otevřených slovních vyjádření pod jednotlivými otázkami. Hodnotili tedy vyučující nejen pomocí nastavené škály, ale i komentovali,“ říká Šárka Hrabinová z odboru pro strategii. Tento efekt považuje za velmi pozitivní. „Pedagogové si zejména slovní zpětné vazby váží, protože právě tímto jim studenti dávají konkrétní podněty nebo tipy,“ doplňuje.

Upravenou anketu pozitivně zhodnotil Roman Chytilek, proděkan pro studium fakulty sociálních studií. „Anketa vyučujícím nově poskytuje mnohem více informací a podnětů. Otázky jsou formulované tak, že měří „aktuální formu" pedagoga, což je dobře. Příjemně mě překvapilo, kolik úsilí vložili ti studenti, kteří se ankety zúčastnili, do své zpětné vazby,“ uvedl Chytilek. Nové grafické pojetí výsledků ocenil prorektor pro strategii Ivan Malý. „Je velmi intuitivní a přehledné, vyučující na první pohled vidí, jak ho studenti v daném předmětu vnímali.“

Novinkou je také to, že vyučující mohou na výsledky předmětové ankety reagovat vlastním slovním komentářem a to až do 12. července. „O možnosti byli všichni už informováni e-mailem,“ dodala Hrabinová. Například Roman Chytilek této funkce nevyužil. „Radši jsem poslal studentům k výsledkům e-mail, aby si ho přečetli všichni. Z ankety jsem si odnesl poznání, že k tomu, aby obsah předmětu vešel studentům do krve, existuje mnoho cest,“ doplnil.

Předmětová anketa, jak ji vidí učitelé i studenti (kliknutím otevřete v plné velikosti).

I studenti vidí novou formu ankety jako posun k lepšímu. „Je to dobrá změna, že hodnotíme učitele a ne předmět. Dává to větší smysl, protože právě konkrétní učitel ovlivňuje kvalitu a obsah celého kurzu," říká Eva Koláčková, studentka filozofické fakulty. Problém viděla jen v tom, že v předmětu, který učí tři učitelé, po ní anketa chtěla, aby hodnotila všechny tři, i když se třeba potkávala jen s jedním z nich.

„Studentům jsou sice automaticky nabídnuti všichni učitelé vedení v Katalogu předmětů, ale mohou si pro každý předmět vybrat pouze toho, kdo je učil,“ vysvětluje Hrabinová. Pro dostatečné ohodnocení předmětu stačí zodpovědět otázky k jednomu učiteli daného předmětu. „Vnímáme to jako podnět do budoucna, jak lépe komunikovat podmínky splnění ankety,“ dodává.

Zpětnou vazbu k předmětům vypsaným v uplynulém semestru dostalo přes 4,5 tisíce vyučujících od 40 procent studentů Masarykovy univerzity. Veškeré výsledky hodnocení, nově formou barevných grafů, vidí nejen samotní učitelé, ale také jejich nadřízení a všichni další studenti, kteří anketu dostatečně vyplnili aspoň u poloviny svých zapsaných předmětů.

Odbor pro strategii uvítá připomínky po pilotním semestru nové ankety na e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Hlavní novinky