Praktickou hodinu přírodopisu zažily v pátek dopoledne děti ze 4. B Základní školy Holzova v brněnské Líšni. Přímo ve třídě si mohly na ultrazvukovém přístroji prohlédnout bijící srdce, tekutinu proudící do žaludku nebo svaly rukou. „Malé děti se neustále na něco ptají, ale postupně se toto pnutí vytrácí. Čtvrtá třída mi přijde jako ideální věk, kdy jim můžeme říct, že se mají ptát dál,“ řekl přednosta radiologické kliniky lékařské fakulty Vlastimil Válek, který do hodiny přišel se svým projektem „Stojí za to se učit“.
Že je čeká netradiční vyučování, mohli žáci odhadnout i podle toho, že místo části lavic bylo nachystané lehátko – tedy lavice překryté matrací a prostěradlem. Nejdřív si však všichni vyzkoušeli gel, který se při vyšetření ultrazvukem používá, a snažili se odpovědět na otázky typu, které zvíře využívá ultrazvuk.
Po krátkém vysvětlení toho, jak vlastně přístroj pracuje, už nastoupili první odvážlivci, na kterých profesor Válek ukazoval ostatním dětem srdce, játra či střeva. Větší zábavu si pak užili ti, kteří při vyšetřování pili a ukazovali tak spolužákům, kudy teče tekutina do žaludku.
Čtvrťáci z Líšně byli první, kteří si projekt „Stojí za to se učit“ vyzkoušeli. „Má za cíl ukázat dětem, že učení je zábava a stojí za to, se mu věnovat,“ uvedl profesor Válek, který s nápadem přišel. Nejdřív vzal školáky na exkurzi do Fakultní nemocnice Brno a ukázal jim také bohunický kampus a prostory lékařské fakulty.
„Alternativní výuka do každé třídy patří. Děti mohou v reálu vidět to, co znají jen z učebnice a mnohdy si to neumí představit. V nemocnici zase šly do prostředí, kam se dostanou jen s rodiči, a když jsou nemocné. Měly mimořádnou možnost si všechno vyzkoušet,“ ocenila netradiční výuku třídní učitelka Drahomíra Němečková.
Projekt funguje na čistě dobrovolné bázi, dnes například ve škole pomáhala studentka medicíny Michaela Janáková, při prohlídce v nemocnici pak další lékaři a kolegové. Přístroj zapůjčila vybraná společnost do školy zdarma. „Spojuje nás to, že máme malé děti a zjišťujeme, jak je těžké je přesvědčit, že stojí za se škole věnovat,“ doplnil Válek s tím, že pilotní projekt vyzkoušel ve třídě, do níž chodí jeho nejmladší syn.
Už teď má ale domluvenou exkurzi na další čtyři třídy z brněnských škol a doufá, že projekt zaujme víc studentů i vysokoškolských pedagogů, kteří se budou chtít zapojit a vysvětlovat dětem, že bez ohledu na to, co budou v životě dělat, můžou učením jen vydělat.