Na začátku série seminářů, které se konají od 17. prosince až do konce ledna, byla diskuse mezi členy učitelského týmu o tom, jak může katedra ovlivnit události, postoje a znalosti lidí, kteří stojí mimo univerzitu. Volba padla na uspořádání prázdninové letní školy. A protože kvůli pandemii probíhají výuka i akce v online prostředí, rozhodli se učitelé programu evropská studia Fakulty sociálních studií MU nečekat na léto a uspořádat již zimní školu online. Zvolený termín se nakonec ukázal časově lepší jak pro přednášející tak pro posluchače, online verze zase odstranila reálné bariéry. Odpadly náklady na pronájmy, cestování, ubytování, prostě na vše, co souvisí s akcemi, které se konají kontaktně. A zájem zúčastnit se tohoto pilotního projektu byl obrovský. Zapsalo a připojilo se 218 gymnaziálních studentů a také několik pedagogů z celé republiky.
Zimní škola se skládá ze série šesti online přednášek a diskuzí zaměřených na otázky z oblasti evropského a mezinárodního dění. A protože jsou podle pořadatelů události v české veřejné debatě orámovány protichůdnými a manipulativními komentáři z úst vysokých politických představitelů, lidé se nerozhodují podle skutečných dat, ale podle sympatií nebo vlastní lenosti při vyhledávání odpovědí a neověřují si tvrzení, tak bylo hlavním cílem této aktivity Katedry mezinárodních vztahů a evropských studií bojovat za odlišování faktů a lží a šířit korektní informace a souvislosti.
Zájemci se do zimní školy hlásili formou motivačního dopisu, semináře jim na oplátku poskytly neutrální, věcné informace a tipy pro utvoření vlastního názoru a prostor pro diskuzi.
Škola komunikovala témata, která mají mezinárodní přesah, ale současně zásadní dopad na českou politiku. „Například postavení střední Evropy v EU, dodržování zásad právního státu, euroskepsi a veřejné mínění o EU, přísliby populistů nebo zákoutí vyjednávání o Brexitu. Dále to byla zamyšlení nad otázkami, zda víme, jak skutečně může, nebo nemůže EU chránit svoje hodnoty, zda umíme rozeznat do jaké míry je Evropa v informační válce s Ruskem nebo zda rozumíme principům nákupu vakcín v EU v rámci pandemie COVID-19 a co kromě očkování čeká unii v roce 2021,“ nastínila škálu témat za pořadatelský tým Veronika Zapletalová.
Na příkladech konkrétních témat škola upozornila i na význam debaty, která již dnes s novým americkým prezidentem Bidenem zapadla. Šlo o spor, zda jde v konkrétním případě o lež, nebo o „alternativní fakta“ jak popisovala chování Bílého domu poradkyně prezidenta Trumpa Kellyanne Conwayová v roce 2017.
Monika Brusenbauch Meislová, která vedla přednášku na téma Brexit, byla překvapená, jak sofistikované a promyšlené padaly otázky. „Svědčí to o tom, že se středoškolští studenti o evropskou politiku zajímají, že je baví a chtějí jí přijít na kloub. Ta hodina a půl byla vážně radost.“
Velký zájem o přednášku dva dny před Štědrým dnem potěšil i Markétu Pitrovou. „Trochu jsem se bála, že jsem si předvánočním termínem vybrala Černého Petra a byla jsem zvědavá, kdo bude tak motivován, že se místo vánoční atmosféry naloguje. A divila jsem se. Studentů, které zajímalo porušování právního státu v Polsku a Maďarsku, se připojilo skoro dvě stě. A jejich reakce neopakovaly obecná klišé, ale šly k jádru věci.“
Také studenti hodnotili blok přednášek pozitivně. „Strašně zajímavá témata a skvělí přednášející,“ poslal zpětnou vazbu student Lukáš. „Za mě super projekt - témata, vyučující i rozsah,“ dodala studentka Jana. „Je super, že je to online a že nás povzbuzují v otázkách. Vůbec nemám pocit, že diskutuju s vysokoškolským profesorem,“ napsal frekventant zimní školy současné evropské politiky Roman a jeho kolegyně Petra ho doplnila: „Líbí se mi, že s námi vyučující debatují a berou Váš názor vážně.
Zimní škola má před sebou ještě dvě přednášky a již nyní je jasné, že katedra bude v této aktivitě pokračovat.