Přejít na hlavní obsah

Výzkumné body můžete sbírat i při karetní hře

Výzkumné body můžete sbírat i při karetní hře, kterou vymysleli studenti archeologie.

Sběratelská karetní hra má velký úspěch.

Dolní Věstonice, Karel Absolon a Věstonická venuše generují dohromady minimálně čtyři výzkumné body za kolo. V karetní hře Impact má tato kombinace velkou sílu a může svému vlastníkovi rychle dopomoct k vítězství. Pokud ale dáváte před paleolitem přednost ranému středověku, můžete zkoumat raději Pohansko u Břeclavi a za pomoci Jiřího Macháčka sbírat body třeba díky Kostilamu.

Sběratelskou karetní hru Impact vymysleli studenti filozofické fakulty. Od nápadu k vydání základní herní sady to netrvalo ani dva roky. Hra dává řadu možností nejen k zisku vítězného počtu výzkumných bodů, ale také k tomu zjistit a možná se i naučit něco z historie a především archeologie.
„Chtěli jsme vytvořit hru, která by sloužila pro vzdělávání a popularizaci vědy. Karty nám přišly jako dobrý nápad, a protože jsme archeologové, bylo zaměření jasné,“ uvedl její autor Michal Hlavica.

Hru podle něj ocení studenti historických věd jako dobrou pomůcku pro učení, ale i laická veřejnost, která může nahlédnout do práce archeologů. Karty totiž představují konkrétní lokality, artefakty, historické i současné badatele a přibližují činnosti s archeologickou prací spojené. „Jsou tam také karty událostí, které hře dodávají dynamiku a občas i humorný ráz. Jde třeba o přívalové deště nebo nerudného zemědělce,“ přiblížil hru Hlavica.

Základní herní sada má 63 karet a představuje průřez všemi historickými obdobími, autoři se v ní však z větší části soustředili jen na oblast jižní Moravy, která je jim blízká. Existuje také doplňková sada z velkomoravského období, která vznikla u příležitosti výstavy Velká Morava – 1150 let křesťanství ve středu Evropy, kterou připravuje Archeologický ústav Akademie věd v Brně.

Jednotlivá historická období se odlišují podle barvy. Každá karta má také tři hlavní vzdělávací prvky. Je to název, období, kterého se její obsah týká, a rozšiřující text, který se nevztahuje přímo ke hře, ale poskytuje řadu dalších informací a zajímavostí.

„Členění na barvy podle období a také originální ilustrace pomáhají vizuální paměti. Hra v sobě navíc obsahuje prvky, které hráči pomohou zapamatovat si širší souvislosti archeologie. Například jakému období či lokalitě se věnuje konkrétní badatel,“ popsal další vzdělávací aspekty hry její autor.

Studenti si hru původně představovali jako interní záležitost pro svou fakultu, stala se však populární i daleko za jejími hranicemi. „Vůbec jsme to nečekali. Hrávají ji už i lidé mimo Brno, podle dotazů na naší facebookové stránce hodně třeba v Praze nebo Hradci Králové. A ozývají se, že jim tam chybí archeologické věci z Čech,“ podotkl Hlavica. Obrátili se na něj ale například i studenti z brněnského oddělení pravěké archeologie Předního východu, zda by se nemohly v dalších edicích objevit i některé lokality z oblasti jejich zájmu.

Rozšíření o archeologická naleziště, artefakty i badatele minimálně z České republiky autoři plánují. Mimo jiné proto, že jde o sběratelskou karetní hru, kde si hráči tvoří pro každou partii vlastní balíček karet z těch, které mají k dispozici. I to je jeden z prvků, který hráče nutí si karty dobře prostudovat, a tak vstřebávat informace. „Archeologie je tak obsáhlá, že se možnosti rozšiřování hry o další balíčky téměř nedají vyčerpat,“ dodal Hlavica.

Základní sadu a pravidla navrhovali a testovali studenti archeologie, kteří jsou i autory originálních ilustrací. Náměty na nové karty ale nejsou už jen záležitostí autorského týmu. Možnost mají všichni. Na základě hráčské soutěže například nedávno vznikla karta události Povrchový sběr a další se chystají.

 

Hlavní novinky